fredag 17 oktober 2008

ICA-kortet och den personliga integriteten

Svenska Dagbladet kan idag berätta att ICA kartlägger stamkundernas inköp för att kunna erbjuda skräddarsydda rabatter. Organisationen Sveriges Konsumenter går i taket och menar att metoden är ett intrång i den personliga integriteten. Men oj då, hade vi väntat något annat i FRA-debattens kölvatten? Nej knappast. Som innehavare av ett ICA-kort tillhör jag den aktuella målgruppen. Väl insatt i möjligheterna att registrera mina inköpsvanor, är det här en service jag har efterlyst sedan länge. Så håll i er nu, för här kommer ett avslöjande av dignitet.

Följande vecka får jag rabatt på: fryst kyckling, mezeyoughurt, creme fraiche, tortillabröd, salladsdressing, potatischips och valfri Robertsonmarmelad. Av detta kan den konspiratoriskt lagde utläsa att jag inte är militant vegan (kycklingen), mitt midjemått är inte vad det borde (chipsen) samt att jag troligen röstar borgerligt (Robertsonmarmeladen samt inte minst valet av ICA-kort istället för MedMera-kort).

Nu kommer en superhemlis: Om jag någon gång skulle hemfalla åt att handla något mer subversivt än lösgodis på ICA, så kommer jag att pynta kontant. Pilutta er.


Dagens Nyheter 081022

Sydsvenskan

Inga kommentarer: