onsdag 28 november 2012

Falska böter i Italien


Ibland lönar det sig att kolla ett varv extra. Sonen fick trafikböter nio månader efter en resa i Europa. En bild fanns i ett arkiv på nätet som föreställde en bil med rätt registreringsnummer - men det var inte rätt nummerplåt. Vid koll på nätet hittar jag följande och undrar när alla jävla bedragare ska lära sig att behärska svenska ordentlig??
...................

EMO ®, förkortning av European Municipality Outsourcing, det är en avdelning av Nivi Credit srl, med Kvalitetssystem certifiering EN-ISO9001/2008, för hantering och Internationell Underrättelse om administrativa sanktioner som utfärdas av den Kommunala Poliskåren vid överträdelse mot reglerna i den Vägtrafikförordningen. Med hantering avses det operativa utförandet, som föreskrivs av berört Polisbefäl, av procedurens alla faser som förutses av Strassburg Konventionen och de olika Internationella Konventionerna som för närvarande är i gällande. EMO ® har auktoriserats av de Främsta Ambassaderna och de Regerande Organen i de Olika Stater som de lämnat Kreditivbrev till som garanti för korrektheten och transparensen i det arbete de utför.
...................

"....de Främsta Ambassaderna och de Regerande Organen i de Olika Stater som..."

Suck.


DN



.

12 kommentarer:

atka sa...

Hej Camilla,
vi fick en liknande böte, jag undrar om vad gjorde ni med det. Betalade!?
/hälsning Atif

Camilla Grepe sa...

Ännu ingenting. Polisen hänvisade till ambassaden, men pga begränsade öppettider har saken lagts på is. Bildbevisen är dock i gott förvar för framtida behov.

Anonym sa...

Jag har också fått ett sådant. Såg på nätet att det i Italien verkar vara vanligt med denna typ av bedrägeri. Där nån av de inblandade vill tjäna en extra hacka. Jag hade kvar mitt hyravtal med hyrbilsfirman och boarding pass, så jag såg att jag inte ens var i landet det datum när det påstådda brottet begicks. Har polisanmält brevet som "försök till bedrägeri" och har inte betalt ett öre. Om det kommer att betalingsföreläggande via svenska kronofogden, kommer jag att skicka den informationen. Jag kommer också att kontakta hyrbilsfirmans kontor (stor och internationellt känd hyrbilsfirma) här i Sverige och berätta vad som hänt.

Göran Holmberg sa...

Hej!
Jag fick en p-bot 12-07-12 i Arozzo Italien då min gamla bil påstods felparkerat. Jag var i Sverige och bilen med, orkar inte till Italien! Helt taget ur luften! En video skulle "bevisa" skulden gick inte att se. Det har kommit ett krav med mottagningsbevis som jag inte tog ut. Nu en påminnelse och jag svarar nu till banken i Firenze som är indrivare. Varför inte anmäla hela Italien som tydligen vill tjäna pengar i efterskott på turister?
Göran Holmberg

Unknown sa...

Vi fick idag 2st brev ifrån Nivicredit ang att vi inte betalat vägtull år2011 och 2012. det är bara det att vi inte har varit där alls.Finns det några bra tips? har polisanmält detta/Robban

Camilla Grepe sa...

Nej, jag har inga tips. Inget mer än att strunta i att betala. Det här verkar vara en etablerad del av det korrupta Italien. Vem skulle orka bry sig och bevaka våra intressen?

Anonym sa...

Fick också brev från NiviCredit igår ang. vägtull i Como för tiden 2011-07. Det stämmer att vi passerade på motorvägen från Lugano förbi Como den dagen. Men att inte betala vägtull går ju inte. Tänker därför inte betala och avvakta händelseförloppet. En annan märklig detalj - brevet för utskicket ska återsändas till Zurich om mottagaren inte går att nå.

Anonym sa...

Fick också brev från NiviCredit igår ang. vägtull i Como för tiden 2011-07. Det stämmer att vi passerade på motorvägen från Lugano förbi Como den dagen. Men att inte betala vägtull går ju inte. Tänker därför inte betala och avvakta händelseförloppet. En annan märklig detalj - brevet för utskicket ska återsändas till Zurich om mottagaren inte går att nå.

Anonym sa...

Fick också brev från NiviCredit igår ang. vägtull i Como för tiden 2011-07. Det stämmer att vi passerade på motorvägen från Lugano förbi Como den dagen. Men att inte betala vägtull går ju inte. Tänker därför inte betala och avvakta händelseförloppet. En annan märklig detalj - brevet för utskicket ska återsändas till Zurich om mottagaren inte går att nå.

Anonym sa...

Fick två såna här för ett par dagar sedan och undrar hur ni har gjort, har någon av er betalat dessa? Två olika böter, olika summor för samma förseelse bara någon km från varandra. De hotar med att dubbla summan kommer att krävas om jag inte betalar inom 60 dagar, vilket i sig är tillräckligt skumt, jag menar, myndigheter går väl aldrig ut med såna hot? Skulle vara tacksam om någon svarar hur ni har gjort, hur det har gått för er.

Unknown sa...

fick två idag och undrar om jag måste betala eller?
va händer med dig?

Unknown sa...

Jag har också fått ett krav på fortkörningsböter. Om jag betalar snabbt får jag det till hälften av beloppet. Det står inte var i Spanien jag har kört för fort? Tror att det är ngt skumt här, kommer inte att betala.