onsdag 25 november 2009

"Voffo gör di på dette viset?"

Det var ingen tillfällighet att jag satte Astrid Lindgrens berömda rumpnissecitat: ”Voffo gör di på dette viset?” som devis på min blogg för en tid sedan. Det var helt enkelt den frågan som hela tiden dök upp i huvudet i takt med att jag läste in mig på olika religiösa grupperingars åsikter i olika frågor.

Nu ligger som bekant mitt huvudfokus på vad som händer i skolans värld. Men det spelar ingen roll om det råkar handla om religiös infiltration i skolan eller något annat, för frågan infinner sig ändå. Jag har i alla fall lärt mig att svaren faktiskt kan variera ganska mycket, beroende på vilken grupp man väljer att studera.

Det här är de fyra huvudkategorier som jag har noterat:
  1. Frikyrkorna. Verkligt troende som vill missionera. Tror på Gud och Jesus. Lättast att bemöta då de hela tiden frimodigt avslöjar sina avsikter. Känns igen på den uppspärrade blicken och det krampaktiga leendet. Uppskattar att sådana som jag bloggar, då det motiverar och legitimerar dem i deras livsuppgift som kristna martyrer.

  2. Svenska kyrkan. Lider svårt under snabbt vikande mark- nadsandelar, vilket kräver kraftfulla marknadsförings- insatser för att behålla medlemmarna. Drivs i första hand av ekonomiska incitament. Leds av en ärkebiskop som tror på Gud och som bara blir arg då staten inte hostar upp tillräckligt med stålar till hans läckande kyrktak. Svår som grupp att bemöta i den icke-konfessionella skolans värld, då kyrkan inte längre självklart betraktas som konfessionell. Kännetecken: Prästerna har ofta partibok (S) och problem att uttrycka sig i skrift.

  3. Sverigedemokrater. Som art tillhör man den grupp organismer som trivs och frodas i fukt och skugga under stenar. Kryper fram när det skymmer. Ofta aktiva inom samfundet Kryptokristna. Tror på fullt allvar att skolavslutningar i kyrkan är en effektiv metod att motverka islamisering och muslimsk folkmajoritet i landet. Vägrar att acceptera metodens begränsningar, trots att alla tillgängliga fakta visar att skolavslutningar i kyrkan inte har någon som helst effekt på muslimers fertilitet. Kännetecken: Den politiska arenans kameleonter. Kan dölja sig under annan partibeteckning vid de mest oväntade tillfällen. Snabbförökade under rätt betingelser. Svårbehandlade och ingår ännu inte i försäkringsskyddet från Anticimex.

  4. Traditionskramare. Paradargument: ”Harmlöst, trevligt, gulligt och rart". Kännetecknas av ett utpräglat flock- beteende. Infinner sig lika entusiastiskt på alla kollektiva begivenheter, vare sig det handlar om mysiga skolavslut- ningar i kyrkan eller andra mysiga tillfällen då man kan klä sig fint. Kännetecknande för gruppen är att man unisont drar fram grillen när tidningarna trumpetar: ”Nu är det sommar, dags att börja grilla!!” Identifieras lättast på klädfärgen: Bubbelgumsrosa och somrigt vitt, ofta i kombination med blonderat hår och solariebränna. Den här kategorin är inte att leka med. En uppretad flock mammor 35+ kan faktiskt få präriens bisonoxar att framstå som domesticerade husdjur.
För att komma någon vart i skolkyrkodebatten med de här, måste man veta var man ska sätta in stötarna. Hittills har jag av lätt insedda skäl haft mest bekymmer med kategori fyra.

En som valt att bryta mönstret:Dagen
Dagen
Dagen

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tillhör grupp 1 och jag måste säga att jag skrattade när jag läste inlägget så jag höll inte på att kunna skriva min kommentar. Det blev bara helt enkelt för roligt. Eller en följdfråga; vilken del av solsystemet skriver du Camilla från? :-)

mvh Charlie

Camilla Grepe sa...

Snälla Charlie, det är jag som är solen...

Christer sa...

:-) Kul!

I Malmö är vi översvämmade av scientologer som tycks ha främst ekonomiska skäl för sin verksamhet (även om de förstås inte säger det).

Camilla Grepe sa...

@Christer

Man måste hålla koll åt alla håll samtidigt. Den kommunala likabehandlingsprincipen öppnar dörrarna för alla som håller sig framme.

Anonym sa...

Det som är lite jobbigt med grupp 2 (Svenska Kyrkan) från din utgångspunkt torde väl vara att den ju faktiskt har startat skolväsendet. En plump i protokollet att det var präster som tyckte att folk skulle kunna läsa bibeln och katekesen som var mest taggade när det begav sig, va? En lika stor plump för dem dock att vissa använder språket till att motarbeta kristen tro istället!

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Hur länge menar du då att vi ska "betala av" på denna tacksamhetsskuld till kyrkan?

Lelle sa...

Grupp 1 är tydligen också Camillas favoritgrupp (eftersom hon börjar med dem.

Jo, Camilla, dessa förhatliga frikyrkliga Jesustroende, de är arvingarna till de första kristna som avrättades i miljontals av den hedniska romerska staten. Det gläder mig att Camilla har uppfattat det helt rätt!

Men detta med de krampaktiga leendet känner jag inte igen. Du missuppfattar saken, de är bara ovanligt lyckliga. Det kan verka påklistrat men är det inte.

De kristna retade etablissemanget genom att de påstod att det bara fanns en Gud och en frälsning genom Jesus Kristus.

Fastän de hotade dem på alla sätt och torterade och avlivade dem på tusen sätt, så teg dom inte.

Anonym sa...

Tittut! :)
Har just upptäckt din lilla blogg och sitter och omväxlande småfnittrar alternativt gapskrattar. :D
Funderar lite på vilken "grupp" jag tillhör i din underbara kategorisering. Är ju förvisso anställd av Sv Kyrkan och förtjänar mitt uppehälle som präst. (vilket jag förstår av din blogg är lätt suspekt sysselsättning, men är sällan i skolorna vilket kanske något räddar mitt anseende.) Men då jag vare sig har partibok eller några större problem att uttrycka mig i skrift känner jag mig nu lätt förvirrad och rotlös. Vilken kategori i Camillas värld tillhör jag? Upplys mig o du visa! ;)

Camilla Grepe sa...

@Tittut!
Du verkar plats i kategorin "lätt förvirrad och rotlös, undergrupp begåvad med humor".

Anna sa...

Grupp 4 (majoriteten i vårt samhälle kanske?) är dessutom den som kommer med de minst kontruktiva argumenten och vägrar inse hur ignoranta de är. Fantastiskt bra indelning Camilla!