onsdag 25 november 2009

Tävla och gissa antalet utträden ur kyrkan

Dagens glädjetjut är föranlett av den här rubriken i just - Dagen.
Nåväl, man ska kanske inte ta ut glädjen i förskott, men kanske kommer tillgång och efterfrågan att jämna ut sig på sikt?
Förresten, dröjer inte statistiken över utträdena från Svenska kyrkan lite ovanligt länge i år? Från välunderrättat håll har jag fått uppgiften att resultatet meddelas i början av december. Ska vi gissa att det kommer att bli en liten surprise?

Tävlingsdags!

Det var länge sedan sist, så varför inte göra ett nytt försök? Alltså: Tävlingsuppgiften är att gissa antalet utträdda (vid tillfället levande) medlemmar ur Svenska kyrkan 2009. Närmast vinner. Priset är som vanligt ett ex av Olivia Judsons obetalbart roliga
"Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen"
i pocketupplaga. Skriv din gissning i kommentarsfältet och maila samtidigt till mig så att jag kan koppla alias med person/mailadress. Mysko mailadresser funkar bra, bara jag vet att jag kan meddela den glada nyheten. Jag slänger in en egen gissning, men deltar utom tävlan. Klara, färdiga, gissa!

......................................................
TILLÄGG 1 december:

Det verkar som vi fått ett svar nu.
Vilket alltså betyder att vi har en vinnare: Grattis Henrik!
.

17 kommentarer:

Camilla Grepe sa...

Jag gissar 76.900 utträdda.

Anonym sa...

Hej
Jag lägger mig lite lägre. 62.476st.( en av dem som gick ur i år känner jag).
ha det bra, Eva-Marie

Camilla Grepe sa...

@Eva-Marie

Förstår du vilken existentiell ångest du utsätter mig för nu när jag hoppas att förlorar bara för att du gissar så lågt? :-)

Anonym sa...

Kul initiativ! På högkvarteret i Uppsala vet de väl redan svaret...Jag tror inte som Camilla på en upprepning av 2004, men vem vet? Min gissning är 59999. Är det november till november?
/prästbarnet

Thinker sa...

Hmmm... när priset är en skrift av Olivia Judson kan jag bara inte motstå att göra en gissning. Den ligger dock lite lågt, både i förhållande till er andra och vad jag själv skulle önska:

50.100 personer

Henrik sa...

Kul tävling! Jag gissar på 69512 :)

Pekka S sa...

66 666 tror jag stenhårt på :)

Huvudveck sa...

Tyvärr så är antalet för lågt. Hade slöfockarna som bara är med för att man skall vara med och inte tror på dessa sagor tagít aktiv ställning baserad på sina egna funderingar så hade väl antalet blivit betydligt högre än mina 57126. Jag liksom du coh många så hoppas jag att våra gissningar är mycket i underkant.

Avslutningsvis så undrar jag om du vet om man föds in i Svenska Kyrkan om föräldrarna är med?

Anonym sa...

Hoppas på över 100 000, i min släkt var det fem som gick ur i år!

Camilla Grepe sa...

Bra jobbat! Jag har bar kommit upp i tre stycken.

Göran Rydland sa...

1996 blev dopet medlemsgrundande i Svenska kyrkan. Under åren 1996-2008 valde 567 298 medlemmar att utträda.

Jag hoppas att ytterligare 90 328 medlemmar har begärt utträde i år. Då skulle nämligen totala antalet utträden bli lika med antalet giltiga röster (657 626) i valet till kyrkomötet 2009.

Trossamfundet Svenska kyrkans legitimitet kan utmanas på allvar.

Anonym sa...

Skulle tippa att det är väldigt mycket urträden i år och den största gruppen som träder ur är nog pingstvänner och andra frikyrkliga.

110 000 tippar jag på.

Vinsten skickas till poppeman10@hotmail.com

Pekka S sa...

Ser ut som att Henrik vann?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6215103.ab

Camilla Grepe sa...

Ja, det verkar som om Henrik har vunnit gissningstävlingen. Grattis!
Boken kommer med posten.

Anonym sa...

Grattis Henrik, och också Camilla som var nära. Det blev en uprepning av 2004, i alla fall procentuellt./prästbarnet

Henrik sa...

Tack! :)
Skönt att det blev en uppgång i utträdandet! :)

Anonym sa...

Hej
Grattis Henrik
Eva-marie