lördag 28 november 2009

Ljudande malm och klingande cymbal

När förkunnelsen om Gud och Jesus har förlorat sin tjusning i den allt mer icke-konfessionella Svenska kyrkan. När förekomsten av tsunamier är för nyckfull för att basera en verksamhet på. När situationen för övrigt mest börjar likna sista scenerna i Disneys Djungelboken. Ja, då har Svenska kyrkan anledning att tacka högre makter för klimatkrisen.

Äntligen! Klimatet är ett gudasänt ämne att samlas kring, till ackompanjemang av ljudande malm och klingande cymbal, för den kyrka som alltid har haft som självpåtagen uppgift att tala om för andra hur de ska leva. Väsnas man bara tillräckligt högt även denna gång, är det ingen som hinner fundera över hur mycket koldioxid man själv svarar för med alla sina uppvärmda kyrkor.

Skånskan
Dagen
Dagen
Dagen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig Camilla. Klimatfrågan är för bra för Wejryd&company. Jag undrar bara när biskoparna deklarerar att de kommer sluta äta kött och bli vegetarianer, ett litet offer för dem, en stor vinst för klimatet?
/prästbarnet

Anna-Karin sa...

Jag tyckte det var ett bra initiativ.....

Däremot läste jag på "Demokratibloggen" och maken till rårasistisk smörja har jag aldrig tidigare läst. Vidrigt är för snällt.

Anna-Karin sa...

Tack Camilla. Demokratibloggen kör verkligen med falsk marknadsföring.

Camilla Grepe sa...

@Anna-Karin

Den dumpar skräp i min blogg. Jag städar upp så fort jag hinner.