tisdag 10 november 2009

Jag lever farligt

Det är alltid lika spännande att gå till brevlådan. Idag var inget undantag. Någon är uppenbarligen orolig för mig. Jag tackar för omtanken. Något säger mig att Svenska kyrkan varken ligger bakom detta eller uppskattar påhittet. Men jag inser nu vad som menas med talesättet "mörkaste Småland".


Ett urklipp från Smålandsposten med denna omtänksamma kommentar låg i min brevlåda i dag...


SMP: Trosbekännelsen - ett fall för Skolinspektionen
SMP: Rektorn försvarar rollspel i kyrkan
Tidningen Dagen uppmärksammar hotet mot mig:
Anmälde skola för trosbekännelsen - hotades



Tidigare på bloggen:
Anmälan dnr 41-2009-3343
Trosbekännelsen - ett fall för Skolinspektionen

.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Gör polisanmälan!

Camilla Grepe sa...

Det gjorde jag med en gång innan jag ramade in urklippet och hängde upp det på väggen. Tyvärr fick jag inte göra min anmälan till den polis på Täbypolisen som brukar använda sin jobbmail för att gräla på mig när jag försöker avkristna Täbyskolorna. Det hade ju varit ganska skojigt.

Gealach sa...

Fy, vad läskigt! Jag hade fått panik...

Men ge inte upp, du skriver viktiga saker!

Anonym sa...

Kristen kärlek i ett nötskal... Och så finns det människor som ifrågasätter varför vi ifrågasätter fanatismen.

Emil J sa...

Hej!
Upptäckte din blogg idag. Tänkte tipsa dig om en väldigt intressant helg på Sigtunastiftelsen den kommande helgen. Rubriken är "Den farliga religionen", och talarna är allt från Christer Sturmark och Torbjörn Tännsjö till teologiprofessor Keith Ward. Tycker programmet ser riktigt intressant ut för den som uppskattar ett seriöst samtal om religionens plats, till skillnad från dem som antingen bara spyr galla över religionen eller de som försvarar den med alla medel (som det du fick vara med om).

Se programmet här

Anonym sa...

Camilla, du har rätt i sak, och du driver (tydligen) debatten med livet som insats. Du är inget annat än en hjälte.

Anonym sa...

Alldeles bortsett från det orimliga i att hota dig eller någon annan på det sätt du blivit utsatt för så blir jag rätt nyfiken på hur konsekvent du är.

Du hade, om jag förstod det hela rätt, anmält en skola till skolverket som i ett rollspel om 1880-talets Sverige låtit en elev läsa en del ur den kristna trosbekännelsen, vilket sett i sitt sammanhang rimligen måste anses vara en helt korrekt historisk delskildring av denna tid, då Sverige i stor utsträckning var kristet.

Om det hade varit ett rollspel där någon på motsvarande sätt hade agerat som troende på något annat än kristen tro, hade du reagerat då?

Om man hade spelat jude, muslim, hindu eller vad du nu kan tänka dig, hade du reagerat då?

Om man hade spelat häxa eller satanist, hade du reagerat och anmält då också?

Vart är det du vill komma? Utifrån hur du har agerat får man ju intryck att du vill förbjuda en korrekt historieundervisning, vilket enligt mig måste kunna inkludera en korrekt religionshistorisk beskrivning... Måste historieundervisningen förbjudas att använda sig av rollspelsform och dylikt om det kan riskera att eleverna kan ikläda sig roller som, Gud förbjude, kan vara religiösa? Eller är det bara "den farliga religionen", som i detta fall var kristendom, som kräver att man drar i nödbromsen som du nu gjort?

Vad mer måste vi förbjuda, i toleransens namn?

Undrande...

Per Ewert sa...

För det första: Brevet till dig var ett bedrövligt dumt tilltag, jag tar helt avstånd från ett sådant sätt att agera.

Och för det andra: Din anmälan var även den ett mycket märkligt tilltag, som jag hyser mycket stora frågetecken inför.

Ytterligare kommentarer på vemtanderstjarnorna.blogspot.com

Camilla Grepe sa...

@Anonym/Undrande

Du kan vara helt övertygad om att jag skulle reagera om man lät barn läsa trosbekännelser för vilken religion det vara må.

Notera att jag med min anmälan vill veta var gränsen går. Det är fortfarande Skolinspektionen som fattar beslut. Skolinspektionen kan naturligtvis komma fram till att det är helt i sin ordning att låta elever läsa trosbekännelsen - under förutsättning att det sker som ett rollspel.

Det intressanta är hur ett klartecken från Skolinspektionen skulle kunna åberopas som prejudikat. Man kan föreställa sig hur landets skolor på bred front kliver in i kyrkorna och låter eleverna "spela med" i diverse förbjudna aktiviteter, just bara för att det sker som rollspel.

Det är nämligen så att det är uttryckligen förbjudet att låta elever läsa trosbekännelsen när de INTE leker rollspel.

Fortfarande hoppas jag att du inser att det är just Skolinspektionen som fattar beslut i frågan. Inte jag.

Camilla Grepe sa...

@Per Ewert

Naturligtvis tycker du att min anmälan var "ett mycket märkligt tilltag". Fattas bara, jag uppmärksammar något som eventuellt är förbjudet och som jag gissar att du inte vill få medial uppmärksamhet på.

Men! Notera att en anmälan är det civiliserade rättssamhällets metod att överlämna rättsskipningen till den instans där den hör hemma. Min anmälan kan naturligtvis ignoreras av Skolinspektionen om de anser att jag är ute i ogjort väder. Vi vet heller ännu inte vad beslutet blir.

Det du kallar "ett mycket märkligt tilltag" föredrar jag att benämna "ALLA människors rätt att göra en anmälan när de finner något de har anledning att tro bryter mot lagen".

Jag vet från mina samtal med Utbildningsdepartementets jurist att det är förbjudet att låta elever läsa trosbekännelsen. Nu har vi ett mycket intressant fall där det ska avgöras om man kan göra undantag för detta när eleverna läser trosbekännelsen som en del av ett rollspel.

Gustaf Mannheimer sa...

Löjligt. Har du någon form av religions-allergi? Låt ungarna få kunskap och erfarenhet. Låt dem få besöka olika kyrkor/moskéer/synagogor/tempel så de får en chans att bilda sig en egen uppfattning.
Vad är det ni försöker skydda barnen ifrån? Påverkan? Indoktrinering? Religion?

Sluta agera "översittare". Sluta servera allt på silverfat. Ge istället ungdomarna möjligheten att stifta bekantskap med det samhälle vi lever i. För ser man på världen med ett lite större perspektiv (bortanför Sverige och framförallt utanför Europa) så har religionen en väldigt stor plats. Och sett på hela världen så är de flesta religioner på frammarsch.
Så varför isolera våra barn från hur världen ser ut? Vi borde istället ge dem bästa möjliga förutsättning att leva i denna värld med ömsesidig respekt för olika människor och dess olika trosuppfattning...

Camilla Grepe sa...

@Gustaf M

Det är meningslöst att orera i min blogg. Hör av dig till Skolinspektionen med dina synpunkter.

Bitte sa...

Camilla - oavsett våra fullständigt olika åsikter tro och religion vill jag att du ska veta att jag tycker du är tuff och modig som står upp för det du tycker är rätt.

Jag har själv fått hotbrev och otrevliga telefonsamtal från fanatiska ateister, för att jag står upp för min tro och för det som jag tycker är rätt, och jag har låtit det rinna av mig precis på samma sätt.

Allt gott till dig!

Camilla Grepe sa...

Tack Bitte!

Anonym sa...

Men håll i hatten lite; Det här innebär inte att alla kristna människor skickar hotbrev..

Den som gör den analysen är mer korkad än som borde vara möjligt.

Naturligtvis finns det idioter även i kristna sammanhang, är någon förvånad? Precis som det finns idioter i ateistiska sammanhang, fackföreningar, eller syklubben.

Det har inget att göra med kristna läran.

Sen att det finns smått överambitiösa människor som har som mål att utplåna religionen är lite komiskt, det kommer inte hända kära du.

Sen kan du väl även ge dig på den muslisma tron? Om du vågar? Eller är det bara kristna tron du är på jakt efter?


*lycka till*

Camilla Grepe sa...

@Anonym

"Men håll i hatten lite; Det här innebär inte att alla kristna människor skickar hotbrev..

Den som gör den analysen är mer korkad än som borde vara möjligt."

Hittills är det väl bara du som antytt något i den vägen.

Anonym sa...

Vad är det som du ser som farligt i den kristna religionen? Är det allt tal om Guds kärlek till oss? Är det att man av egen fri vilja väljer att tro på en makt som är högre än jag själv? Menar du att detta är skadligt för människan när det förekommer i skolans värld?

Tack för svar.
/Fredrik

Camilla Grepe sa...

@Fredrik

Skolan ska förhålla sig neutral, eftersom den ska fungera för alla. Man är fri att ägna sig åt religion på sin fritid.

Eva-Marie sa...

Hej
Det du skrev nu i din kommentar är precis som det skall vara. NEUTRAL var ordet, skall det vara så himla svårt för vissa att förstå?
Stå på dig Camillla och hoppas att den fege anonyma typen blir avslöjad och får stå till svars för hotet.
vänligen, Eva-Marie

Olle S sa...

Så som varande icke-troende anser jag att det är viktigt att skydda barnen från religiös påverkan. För att en religion ska få nya anhängare krävs att man vinner över just barnen. Alltså är det helt rätt att skolans neutralitet värnas med näbbar och klor. Om man sedan som vuxen väljer att ansluta sig till en viss tro är det den vuxnes eget och förhoppningsvis mogna beslut.

Hotbrev av det slag du har fått är om något ett bevis på många troendes oförmåga att övertyga på annat sätt än genom just - hot och skrämsel. Hur var det med kärleksbudskapet, egentligen?

Camilla Grepe sa...

@Olle

Glöm inte att kärleksbudet är dubbelt: "Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv."

Någonstans tappade vederbörande kanske förståndet?

Anonym sa...

"...skydda barnen från religiös påverkan"

Religiös påverkan är väl lika illa som vilken påverkan som helst, t ex politisk påverkan. Barn påverkas av precis allt runt omkring dem och skolan kan inte skydda dem från det.
Om man nu vill skydda sina barn från påverkan så får man flytta till någon enslig plats i Sibirien.
Eller vänta lite, då blir de kanske påverkade av ensamheten...?