tisdag 17 november 2009

Bloggen implementarar en värdegrund!

SVT Aktuellt redogjorde 16/11 för det som är absolut senaste nytt för varje verksamhet med behov av att vinna omgivningens förtroende. (19:40 in i sändningen som ligger kvar till 23/11).

Efter att i drygt ett år ha vinglat runt i tillvaron, utan tillstymmelse till vare sig moralisk ledstång eller rättesnöre, kommer bloggen nu att starta ett projekt i syfte att implementera sin egen värdegrund:

  • UPPRIKTIG
  • HEDNISK
  • UNDERHÅLLANDE

Jag har anlitat mig själv som värdegrundskonsult (jag är visserligen snordyr i arvode, men har fördelen att vara tillgänglig 24-7).
Som ett första steg planerar jag en konferenshelg med mig själv på någon ödsligt belägen kursgård, där jag mellan kolhydratrika näringsintag i fast och flytande form, ska planera hur värdegrunden ska implementeras i bloggen på effektivast möjliga sätt.
Jag är på god väg med arbetet i planeringen av denna vitala del i all värdegrundsimplementering, när jag plötsligt inser att den planerade konferenshelgen på kursgård kommer att sakna en av en kursgårdskonferens allra mest fundamentala funktioner: Vem tusan ska jag prassla med på nätterna?

Kommen så här långt i mina funderingar inser jag plötsligt att det där med värdegrundsarbete minsann inte är någon enkel sak. Inte konstigt att skattemiljonerna rullar iväg som fåralortar utför branta berg för de myndigheter och företag som ger sig in på detta grann- laga projekt. Eller för den delen, varför rikspolischefen Bengt Svensson (25:09) plötsligt fick så svårt att hålla sig för skratt?


Fler som funderar över värdegrunder:
DN
GP
Sydsvenskan

8 kommentarer:

Rolf Ericson sa...

Trots att jag saknar den humor som behövs för att kommentera detta, så kan jag hjälpa dig med att konstatera att du är både uppriktig, hednisk och underhållande 50% respektive 25% på de sist nämnda.
Jag var på en föreställning där en ståuppkomiker babblade så att publiken kiknade av skratt. Jag försökte, men det blev bara en stel munrörelse

Anonym sa...

Hej
Det låter lite ensamt att ha konferenshelg med sig själv speciellt samkvämet på kvällen.
vänligen Eva-Marie

Camilla Grepe sa...

:-)

Thinker sa...

Även de obligatoriska grupparbetena (förlåt: "breakout- sessionerna") kan bli problematiska: redan gruppindelningen blir ju lite schizofrenibefrämjande, och inte blir det mycket lättare när det ska presenteras (gärna i någon mer kreativ form, exempelvis rollspel). Men det kanske uppvägs att det blir desto lättare att utse implementationsledare för de olika delprojekten, liksom huvudprojektledare, "project sponsor" och styrgrupp...

Vad gäller innehållet i din värdegrund har jag inga invändningar, eller i alla fall inga jag vill dela med mig av utan att slå på konsult-taxametern!

Unknown sa...

Jag älskar ironi! Jag skulle anställa dig any day, kör hårt med häcklet. Jag såg inslaget på aktuellt men förvånas inte. Även min arbetsgivare, Transportstyrelsen, har dagit igång ett jättearbete för att göra oss ENGAGERADE, BEGRIPLIGA och PÅLITLIGA. Jag försöker att inte engagera mig och uppröras av vad den lilla bubbla människor runt GD hittar på, men det riner ju alltid neråt och hamnar hos småchefer och medrarbetare att "implementera". Jag tycker verkligen synd om alla småchefer i denna organisation som måste ta omhand och följa upp allt. Puh!

Men sen får man se den större bilden åxå: om fem år är det bortglömt och dött, synd bara att duktiga och intelligenta människor tvingas med i testverksamheten. Offentliga organisationer missköts verkligen, de är som testlaboratorier för varje ny ledning som tar den i besittning: allt ska ut, in med nytt, tänk om, tänk rätt osv...

Camilla Grepe sa...

@ Henrik
Tack Henrik! Att bara kavla upp ärmarna och jobba är ju så förbålt trist. Så man får ha överseende när lite uppiggande omorganiserande och värdegrundsimplementerande så enkelt sätter guldkant på varje mellanchef, GD, VD eller ordförandes vardag.

För övrigt gillar jag verkligen ordet "implementera", även om jag aldrig förstått hur själva värdegrundsimplementeringsframgången hos medarbetarna ska mätas? Har det gjorts någon utredning om detta på Transportstyrelsen, så får du gärna smuggla ut dokumentet till mig.

För övrigt driver jag just nu en intressant debatt om värdegrunden i svenska skolan. I den nya skollagen hänvisar man till att värdegrunden har sitt ursprung i den etik som förvaltats genom kristen tradition och västerländsk humanism. Vet Transportstyrelsen ens om att deras värdegrund vilar i en etik som förvaltats av kristen tradition?

Här öppnar sig vid närmare eftertanke en oanad möjlighet att kanalisera Svenska kyrkans ambitioner från skolan in på landets alla myndigheter och statliga verk. Verkspräst, verkspastor och myndighetskyrka? Det kanske vore något att satsa på?

Förhoppningsvis tar det resurser från skolmissionen, men vem har sagt att inte en traditionsutarmad anställd på ett statligt verk eller myndighet skulle må bra av ett besök i kyrkan inför semestern? Ett gudsord har ingen annställd mått dåligt av!

Bibeläventyret skulle säkert göra succé det med. Om inte annat skull Generaldirektörerna få fina tips från Bibelsällskapet om hur man effektivast möjligt lär ut budskapet med rap, sång, dans och trollerier. Värdegrunden skulle sitta som berget. Godiset och klisterlapparna är säkert också bra för att höja motivationen hos medarbetarna.

Robsten sa...

Jag sitter och funderar på hur "hednisk" går ihop med din profiltext, men det går kanske att få ihop. En hedning är ju inte per definition ateist. Säkrast att beteckna sig själv som "agnostiker", det brukar jag göra.

Camilla Grepe sa...

@Robsten
Du sätter mig verkligen på det hala... Men nu har jag tänkt en stund och kommit fram till att jag nog är etnisk hedning. Jag tror inte på gudarna, men jag följer traditionen att blota vid midvinter och midsommar.