måndag 16 februari 2009

Svenska kyrkan AB

Kyrkomötet framstår alltmer som en nagel i ögat på Svenska kyrkans prästerskap. Kanske är det där attacken ska sättas in för ett slutgiltigt skiljande av kyrkan från staten. Staten har ju tidigare och med stor framgång bolagiserat det gemensamt ägda och sålt ut det till alla som tyckte att det var kul att få betala en gång till.

Sätt omedelbart Björn Rosengren i arbete och skapa Svenska kyrkan AB! Med ett marknadsmässigt och kommersiellt grepp på verksamheten kommer man snart att inse fördelarna att dela upp verksamheten i divisioner inom koncernen. Med en fri anslutning till valfri församling kan aktieägarna själva välja utifrån egna konsumtionsprofil och behov.

Att en kommersiell verksamhet som denna då faller under konsumentverkets regler för marknadsföring bland barn är bara en bonus att glädjas åt. För om kyrkans folk irriteras av samhällets inblandning i kyrkans inre angelägenheter, så är det ingenting emot irritationen bland oss föräldrar som ser kyrkans härjningar bland våra barn i skolan. Äntligen kan marknadsföring av Bibeläventyret bedömas lika hårt som marknadsföring av hamburgare bland tioåringarna.

Jag släpper gärna min röst i kyrkovalet mot att kyrkan behåller missionsbefallningen för sig själv. Kan vi vara överens om det?

SvD
Dagen