Dan Bernspång har haft vänligheten att svara på mitt inlägg:
"Hej Camilla och tack för din reaktion.
Först vill jag bara säga att jag tycker att det är trist att man inte kan kommentera på Svenska Kyrkans bloggportal. Jag tror att det handlar om att man inte riktigt har resurser att hantera kommentarerna. Men på min egen blogg kan man kommentera som du har märkt. Jag kommer självklart göra din kommentar publik även där. Nu till kommentaren som jag har till ditt svar."
Hej Dan!
Som präst är du
djupt inne i en tanketradition som de flesta av oss varken delar eller har ens
rudimentär kunskap om. Som präst vet du också att inte ens din egen kyrka är
enig om vad som ska vara dess lära. Där ryms allt mellan bokstavstroende och de
som ser Bibeln som symbolik och poesi att tolkas fritt vid varje tid. Gör man
det riktigt lätt för sig så ansluter man till KG Hammars ”Gud är en relation”
och är nöjd med det. Må dä. Kanske hänvisar man till ”Den gyllene regeln”, men
glömmer att berätta att Konfucius hann före med 500 år. I båda fallen gynnsamma
beteenden som även evolutionsbiologer har en hel del att berätta om.
”Om man på allvar
vill gå in i framtiden och på allvar vill ha ett öppet samhälle, så tror jag
att man måste veta vilka traditioner och vilket tankegods som har påverkat
generationer före oss.”
Ett ämne för
teoretiska studier i religionskunskap, historia och idéhistoria. Naturligtvis
mycket intressant att studera med en erfaren och kritisk blick, men nu handlar
det om mycket unga människor. Varför ska små barn ta aktiv del i och fira
högtider inom dessa traditioner och tankegods? ”Nu gör vi så här för att visa
hur man gjorde förr” kan lätt tolkas och övergå till att bli: ”Nu gör vi så
här, för det är så man ska göra”. Vi är fortfarande i skolan, och lär oss för
livet, eller hur? Ett återkommande firande av advent i kyrkan syftar till att
barnen ska lära sig att "det är så det ska gå till."
”Om inte annat för
att kunna förstå att andra människor kan komma till andra slutsatser utifrån
sina traditioner. Om detta sedan skall ske genom att besöka en kyrka eller inte
kan man fundera på.”
Nej, här blir det
riktigt fel. Mina konstiga idéer är inte på något sätt till hjälp när jag ska
förstå mig på andras konstiga idéer. Dessutom har jag ju lärt mig i skolan att
det är så här man ska göra, eller hur? Om det går lika bra på annat sätt, så
kanske vi ska lära oss de konstigheterna också, när vi ändå håller på? Och hur
hanterar vi människor som kommer till Sverige utan några konstiga idéer,
traditioner eller tankegods överhuvudtaget?
”För min egen del,
som präst, är det faktiskt inte viktigt alls att skolavslutningar,
adventssamlingar mm sker i kyrkan. Jag tror inte att det har någon särskilt
positiv effekt för oss som kyrka. ”
Rätt. Kyrkan får
uppmärksamhet på sig. Resultatet blir att fler kommer till skott och går ur än
går in.
”Men när det
gäller förståelsen kring oss som medborgare i Sverige och vår historia så tror
jag att det är viktigt.”
Här slirar det
till ordentligt. Jag kan inte tolka dig på annat sätt än att det innebär att vi
ska ha religiösa traditioner i skolan? Jag förstår att du som präst tycker att
vi ska fortsätta med det, det hör liksom till din profession att tycka så.
Fine. Men den som håller med dig kan gå till kyrkan på egen hand. Använd inte
skolan som ombud att skicka dit mina barn mot min vilja!
Var fick du
studiebesök ifrån? Jag har aldrig opponerat mot studiebesök. Skolavslutningar
och adventsfirande i kyrkan är INTE studiebesök. Det är ett aktivt deltagande i
ett årligen återkommande firande. Kan vi vara överens om det? Eller ska vi
utveckla konceptet och låta ungarna göra "studiebesök" i ett
demonstrationståg på första maj, för att få uppleva socialdemokratin inifrån i
samhällskunskapen?
”Jag tror att det
är viktigt att man inte bara läser om olika företeelser i samhället, utan att
man som barn också får möjlighet att se hur det fungerar i olika sammanhang,
även där man i vanliga fall inte är.”
Du menar alltså i analogi med föregående
kommentar att barnen ska se ”hur det fungerar” ett antal gånger om året på
plats i kyrkan? Tränar vi en färdighet, eller ska vi utgå ifrån att ungarna är
trögfattade och behöver årligen återkommande repetitioner av just det här
avsnittet i läroplanen?
”Personligen har
jag i och för sig hellre studiebesök från klasser som kommer än en
adventssamling. Men jag antar att lärare mm inte har tid.”
Fråga dem.
”Självklart skall
skolan vara icke-konfessionell. Men det betyder väl rimligen också att barnen
skall få kännedom om religioner? Eller innebär det att man har frihet till att
inte veta, men ingen frihet till att veta? Ett studiebesök är då bra, enligt mig,
för då kan man se med egna ögon.”
Har du hört talas
om ämnet ”Religionskunskap”? Man börjar i småklasserna och har man riktig tur
så har man ämnet ända upp i gymnasiet. På vissa linjer, t ex teknisk linje,
anses det så viktigt att man har religion men inte historia på schemat.
Dessutom gör du ett litet tankeskutt här, för hur var det nu igen? Studiebesök
är bra för att se med egna ögon och få kännedom om religion? Men
skolavslutningar är inga studiebesök och ska ju inte handla om religion? Hur tänkte
du nu?
”Sedan är det ett
större problem för oss som kristna med skolavslutningar, än vad det är en
möjlighet. Om skolverket så tydligt dikterar vad vi får säga, så kanske det
skadar kyrkan mer än gynnar henne? Men det är min teori.”
Rätt igen. Kyrkan
får uppmärksamhet på sig. Resultatet blir att fler kommer till skott och går ur
än går in.
”Sedan tror jag
faktiskt att det för många är en hjälp att möta människor med andra traditioner
än de egna, om man känner till sina egna. Men det är självklart så att det inte
gäller alla.”
Jag förstår inte
riktigt vad du försöker säga här? Jag lägger mig inte i vad folk har för
traditioner så länge jag slipper bli en del av dem mot min vilja. Det enda som
intresserar mig är att ingen ägnar sig åt traditionsutövning i strid med lagen.
Jag åberopar RF 2:2 för att slippa delta i religiös sammankomst i tempel och
förväntar mig respekt för mitt ställningstagande. Jag förväntar mig också, med
stöd i grundlag och Europakonventionen, att ingen person någonsin ska behöva
hamna i en situation där han eller hon tvingas ge sin livsåskådning tillkänna,
direkt eller indirekt.
”När det sedan
gäller din uppfattning om att jag är imbecill som tror att man behöver en egen
bas för att förstå andra, så väljer jag att inte kommentera huruvida jag är
imbecill eller inte för att vi inte delar åsikt.”
Problemet med ditt
resonemang är att den bas du talar om, per definition är en bas marinerad i en
religiös begreppsvärld. Varför skulle den fungera bättre i mötet med andra? Det
är imbecillt att vägra inse att en majoritet av infödda svenskar och invandrare
har en sekulär livsåskådning. En civiliserad person ska kunna möta vem som
helst utan att behöva redogöra för respektive persons eventuella religiösa
preferenser. Den harang du upprepar som ett mantra, dök upp i debatten för
många år sedan. Jag vet inte varifrån det kommer ursprungligen, men den blir
inte mera sann för att det upprepas. Den är bara ett uselt och lättgenomskådat
argument för att fösa in allmogen i en religiös kontext som många av oss har
valt att lämna.
”Jag kan bara säga
att en stor del av mitt hjärtas engagemang ligger i en fotbollsklubb. Mina
vänner säger att det har gått från intresse till att bli en passion. Jag följer
detta lag i med och motgång. Jag känner en tillhörighet med människor över hela
världen, som delar denna passion för “mitt” lag. (Som för övrigt är Tottenham
från London). Men det gör inte att jag hatar supportrar från andra lag.
Tvärtom!
Eftersom jag själv
är oerhört inbiten supporter förstår jag att andra kan vara lika inbitna
gällande “sitt” lag. Och dessutom känner jag stor respekt för dem, och för dem
som inte delar vår passion för fotbollen. Detta gäller de
flesta fans som jag träffar, oavsett lag. Vi känner en samhörighet kring
fotbollen och kan därför mötas och förstå varandra bättre. Att ta enskilda
våldsbenägna individer som exempel tror jag blir lite fel.”
Religionskrig
eller fotbollshuliganism kvittar lika för mig, bara jag slipper vara med och
betala notan för ordningsmaktens insatser när folk hotar att riva stan och slå
ihjäl varandra.
”Men återigen,
tack för din kommentar. Spännande med andras åsikter och tankar.”
Det är det,
absolut, tack själv!
Camilla Grepe,
frilansskribent i Täby
4 kommentarer:
Gud älskar dig!
Jag vet inte vart jag ska skriva men jag gör det här, har skummat igenom din text men ffa såg jag debatt på svt där du så fint fick komma till tals. Jag vill bara säga några saker och till börja med, jätte bra att du har tagit ställning och har en trygghet i vad du tror på. Men om man ser på det du sa och otroligt många andra i programmet uttalade sig om blir man förskräckt. Svenska människor behöver kunskap om psykologi, pedagogik och ledarskap och det bara för att kunna få värdefulla insikter om sig själv om sin egen och människans natur. Hur är man tolerant? Hur är man öppen för att se helheten för att i ett vidare perspektiv kunna få insikt om vad som är rätt för just mig, och det är där du kommer in och därför jag hör av mig till just dig. Jag vet inte vad du brukar stå för, men frågan är står du för allas lika värde? Står du för allas rätt till egen åsikt? Står du för det som vi enligt grundlag har rätt till. Om det nu vore så att du står för dessa ting, hur kan du då uttala dig om att inte tillåta dina barn gå till kyrkan? Det ter sig som en gåta för mig, du vet att du genom dina handlingar just i detta motsätter dig allt du uttalade dig om i debatt?
Det var en ambitiös analys av mina bevekelsegrunder. Tyvärr måste jag göra dig besviken. Det enda jag kräver är att skolan inte ska agera ombud för kyrkan. Eventuella kyrkbesök förbehåller vi oss rätten att bestämma om i familjen.
MVH
Camilla Grepe
Det var knappast en ambitiös analys måste jag säga, det var en ganska konkret, snabb reflektion och analys då inte mer krävdes. Vet inte hur du med detta gjorde mig besviken mer än att du som en politiker slingrar dig ifrån frågan. Tror du på allas lika värde? Tror du på allas rätt till egen åsikt?
När du säger att ni förbehåller er rätten att avgöra kring kyrkligabesök inom familjen gör du det på ett politiskt korrekt sätt. För ja, det låter korrekt men det är inte svårt att se hur det liksom dina uttalanden i debatt bara pekar mot att du som förälder har förbehållit dig rätten att förbjuda dina barn att gå dit.
Barn är inte muslimer, ateister, kristna eller islamister osv de är bara just barn till dessa! För att kunna bilda sig en korrekt uppfattning om någonting måste du få möjligheterna till att utforska den specifika saken/frågan/i detta fallet en kyrka ur ett mångsidigtperspektiv och inte endast ur ett perspektiv. Utifrån den enkla tolkningen skulle man kunna säga att du är extremist och hjärntvättar dina barn att bli religionskritiska genom att förhindra dem möjligheterna att bilda sin egen uppfattning på ett korrekt sätt (nu är det dock inte hela sanningen, men dina handlingar i detta pekar mot just detta).
Till allt detta vill jag bara säga att jag inte tror på någon religion, och jag hade föräldrar och nära släktingar som har olika troenden. Skillnaden är att de förbehöll mig rätten att själv skaffa mig en egen uppfattning i sakfrågan!
Mvh
Christoffer
Skicka en kommentar