fredag 16 december 2011

Svenska kyrkans agenda

En lurig liten präst i Täby gör ett försök att klappa mig medhårs i Kyrkans Tidning. Dock avslöjar han själv den kyrkans agenda jag nämnde i SVT Debatt. Jag uppskattar när kyrkans folk är uppriktiga med sin strategi:

"Jag tror att vi måste vänja oss vid att tänka "undervisning" och inte "gudstjänst" när vi möter skolan. Det senare är en rest av enhetssamhället, det förstnämnda alltmer angeläget i en tid när kristen bildning inte längre förmedlas i familjen."

Eller som en församlingspedagog säger på annat ställe i tidningen:

"Antalet konfirmander har också minskat så för att de ska bli fler behöver vi en tidigare kontakt..."

Vilket alltså var exakt det jag försökte säga till Jonas Eek i SVT Debatt. Jag anar att han inte var fullt så oinformerad om sakernas tillstånd som han försökte göra gällande.

Och här kan man finna ännu mer...

2 kommentarer:

Per sa...

Hej Camilla, jag såg nyss ditt deltagande i debatt. Tyvärr måste jag säga att du inte lyckades särskilt övertygande. Du föll i fällan att debattera egna hjärtefrågor i stället för sakfråga, i det här fallet advent och lucia. Sedan ser jag mig tvungen att hålla med prästen. Vi lever inte i ett sekulärt samhälle utan vi har en sekulär stat, det är en viktig skillnad.
Mvh Per

Camilla Grepe sa...

@Per
Det kanske inte hann komma fram under den korta tid som stod till förfogande, men min hjärtefråga är att skolan inte ska fira något i kyrkan överhuvudtaget.

Din sista mening förstår jag inte vad den har för betydelse i sammanhanget?