torsdag 30 december 2010

Vilks blogg hackad igen

Lars Vilks blogg har hackats igen och nu gnälls det om hans livvaktsskydd. Jag håller helt med i hans egen kommentar:

"De klagande gnällspiken drar runt på den gamla versen om att ”det var onödigt”, att jag har ställt till det så att människoliv riskeras. Att yttrandefrihet inte skall missbrukas. Till detta säger jag som jag redan har sagt många gånger: I en demokrati skall det inte vara något problem att föra fram kritik mot en religion och inte minst av missbruket av religion. Under inga omständigheter skall en sådan kritik stoppas på grund av att terrorister grymtar fram sina dödshot eller kommer med bomber. Börjar man visa undfallenhet och tillmötesgå deras önskningar, då styrs demokratin utifrån och av oönskade krafter. Man skall inte vika en tum, en demokrati måste stå upp för att det inte lönar sig att lägga press på det parlamentariska systemet."

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måhända har han rätt, men det är en eländigt naiv åsikt att jämställa hur demokrati borde vara och hur den ser ut. Därför borde Vilks också kunna be om ursäkt för att han tyvärr kränkt människor. Självklart skall vi däremot försvara Vilks som person. INGEN skall kunna hota honom eller göra honom illa eller stoppa ex föreläsningar och dyl. Vill han inte be om ursäkt så har han sin fulla rätt - ingen kan tvinga honom, men det vore klokare och skulle t o m kunna väcka en positiv respekt hos många islamister. Ty det är även min min självklara rättighet att kritisera Vilks och samhället skall inte lägga sig i huruvida jag eller han har rätt, bara försvaras bådas säkerhet vad vi än tycker.