Idag skriver jag om bibliska referenser i Lars von Triers film "Antichrist" på DN Kulturdebatt
Jag tror att von Trier har roat sig med att knåpa ihop en liten litterär gåta åt oss. Det är underhållande att läsa kommentarerna till filmen och se hur många som gått bet på att lösa den. Jag har känt till legenden ganska länge och har irriterat mig på hur den tystats ner i kristendomen: Varför är det inte allmänt känt att Adam hade en hustru före Eva och att hon hette Lilith??
Frågar man en präst om de två skapelseberättelserna i Bibelns första kapitel, får man ofta till svar att det är två olika skildringar av samma händelse. Pyttsan! Just att den ena parten i det som framställs som det ursprungligaste av alla par, faktiskt hade ett "förflutet" är så otroligt roande. Jag gissar att alla inte är lika roade av att jag ger uppmärksamhet åt damen i fråga.
Läs gärna Kerstin Gezelius recension av "Antichrist" i DN:
"På väg mot förhandsvisningen på biografen Skandia på Drottninggatan trampar man på Strindbergscitat, infällda i gatans sten. ”Det fanns inget helvete på jorden förr än paradiset blev riktigt färdigt, det vill säga att kvinnan kom!”"
Kvinnan? I så fall, vem av dem...?
Andra artiklar i DN om "Antichrist":
von Triers dogmatiska kvinnohat
Mer än bara man och kvinna
Lars von Trier går tillbaka till naturen
Det förlorade Paradiset
Naturens hämnd
Den inre rösten
Andra artiklar om "Antichrist"
Information.dk, Film & Fjerrsyn: Svenske feminister raser over von Trier
På Newsmill om Antichrist
Du hade också kunnat skriva "Antichrist"
Antikrist är alltid en kvinna
onsdag 5 augusti 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Den överlägset bästa och mest insiktsfulla recensionen om den religiösa tematiken i "Antichrist" skrivs av en sekulär intellektuell. Jag är inte förvånad. Tack Camilla!
Tack PerOla, vad roligt att du uppskattade den!
Tysta ner och tysta ner.
Lilith är väl framförallt en judisk legend, inte en kristen. Hennes legend ser jag som ett tidigt exempel på ret-conning från rabbinernas sida.
Att någon liknande historia skulle funnits i tanken när P och J skrev sina respektive skapelseberättelser är inte vidare troligt.
Varför skulle rabbiner göra en retcon på en berättelse i GT (som är judisk eller bygger på mytologi som föregick judendomen, Gilgamesh-eposet etc).
P?, J? Kan du förklara?
Skicka en kommentar