fredag 12 mars 2010

Biskop på spaning efter den tid som flytt

Som två motpoler kretsar vi kring samma samtidsfenomen. Men min nyfikna och bekymmerslösa sekularitet och biskop emeritus Biörn Fjärstedts fromma längtan till de kristna rötterna kommer aldrig att mötas. Ändå möts vi i vårt intresse för vart Svenska kyrkan är på väg. Det är ingen liten fråga, ens som historiskt skede betraktat. Och som så ofta, behövs även här det långa tidsperspek- tivet för att kunna ge det en rättvis tolkning.

Jag väntar mig inte heller att biskop emeritus Fjärstedt skulle vara det minsta intresserad av mina reflektioner. Troligen uppfattar han mig enbart som hädisk. Skulle han däremot offra några minuter på mina tankar kring kyrkans roll skulle han kanske notera att vi, från våra skilda positioner, faktiskt debatterar samma fenomen.


Dagen
Dagen Dagen Dagen
.

8 kommentarer:

Lelle sa...

Kära Camilla!

Jag uppfattar Dig som en av de främsta sökarna i vår tid. Du är nog inte så bekymmerslös sekulär som du tror att du är och vill verka.

Precis som Saulus en gång tror du att du avskyr kristendomen. Men innerst inne är du fascinerad av den. Och det beror på att Gud söker dig.

Camilla Grepe sa...

Hej du, Lelle!

Om Gud söker mig eller ej, kan jag inte bedöma. Det finns så många som vet det bättre än jag.

Att jag skulle avsky kristendom, eller andra religioner för den delen, är fel. Jag är däremot en nyfiken betraktare som iakttar det som sker med kommentaren "voffo gör di på dette viset?"

Religiogustos sa...

Lelle. Själv föraktar jag all organiserad dogmatism. Har aldrig blivit kontaktad av någon gudom, medium eller stalinist.
Vad ska jag göra?

Gunnar Johansson sa...

@Religiogustos:

Mitt råd: Du bör sluta raljera om kristen tro. Om du försöker ödmjuka dig och ta Gud på allvar ökar chansen högst påtagligt att du och Gud åtminstone kan mötas "på halva vägen" och därmed få kontakt.

Men halsstarrig ateism och hädelse mot Gud bringar aldrig någon god frukt. Ännu mindre leder den till evigt liv med Gud.

Camilla Grepe sa...

@Gunnar Johansson
Du är inte lite fräck som utgår ifrån att andra skulle vilja ha med din gud att göra? Vänligen, ödmjuka dig själv och håll oss utanför din religiösa fantasivärld.

Gunnar Johansson sa...

Hoppsan! Jag tranpade visst på en öm tå...

Men handen på hjärtat - är det inte möjligen du och andra ateister om är lite fräcka? Ni utgår ju ofta ifrån ert axiom om att Gud (nog) inte finns. I det avseendet är ju faktiskt Christer Sturmark och "Humanisterna" något mer ödmjuka i attityden till religion och tro.

Och vad säger att din utgångspunkt - att Gud inte finns - är mindre fantasi än motsatsen? En fundamentalisk och dogmatisk ateism bäddar för den här typen av generella och nedsättande omdömen om dina meningsmotståndare.

berit sa...

Förlåt en stilla undran.....men varför antas man vara "sökt av Gud" så fort man ifrågasätter kristen tro och dess företrädare?

Unknown sa...

Lite sent påkommet: Debatten om vilken utgångspunkt som är den rätta eller mest troliga; den naturalistiska att det small och evolutionen sedan dess har sin gång eller den religiösa att någon (vilken i så fall?) gud tog tag i saken och sedan regisserar föreställningen.

Det finns inga bevis för en avsiktlig utveckling däremot överväldigande bevis för evolutionen.

Hur troligt verkar det att en gud sitter i bakgrunden och styr? I den historiska okunskapens mörker tog småkardinaler makten genom att hävda uppdiktade sanningar t o m kontakt med den påhittade härskaren. Jämfört med att acceptera det sceneri vi alla är aktörer i; att naturen har sin gång med de överväldigande och sagolika vetenskapsrönen som höjer sannolikheten till näst intill sann i synnerhet i jämförelse med alla uppdiktade varianter.

Dessutom måste ju vän av ordning och kritiskt tänkande fråga sig varför det i så fall skulle vara den kristna varianten? Varför inte den buddhistiska, den ...

Och varför i herrans namn dröjde det så länge innan just han grep in mot allt elände; tandlöshet, epidemier, hungersnöd, naturkatastrofer, ...? Och varför vände han sig till analfabeter i stenålderns främre orienten?

Och blev det bättre? Ja, tandlöshet kan avhjälpas och epidemier hejdas men inte med tro utan med vetenskapliga metoder och preparat!