måndag 23 mars 2009

Saab och pojkdrömmen som aldrig dör

Våra drömmar släpper vi inte så lätt. Och pojkdrömmar verkar vara av det tåligare slaget. Nu har kampanjen "Rädda Saab" dragit igång för att bevara klenoden åt eftervärlden. Redan har närmare 14 000 entusiaster, som inte kan tänka sig att ratta någon annan bil, satsat mellan 50 och 500 euro för att kunna köpa loss företaget. En aning naivt, kan man tycka, i skenet av att Saab begärt 8-10 miljarder för att överleva 2009.

Pilotdrömmen är stark. Långt innan begreppet produktplacering ens var myntat hade Saab utnyttjat fenomenet i sin anspelning på flygplanstillverkningen. Vem har inte sett reklamen där bilföraren i en drömlik sekvens för ett ögonblick sitter i cockpit? Varje Saabköpare med pilotdrömmarna i behåll ska kunna spänna fast sig, checka systemen, fälla ner visiret och taxa ut på startbanan? ...nej, jag menar gatan.

Men vad en grupp entusiaster gör får vara deras ensak. Vi andra ska vara tacksamma att inte näringsminister Maud Olofsson pumpar in skattemedel i företag som överlevt sig själva. Stöd till industrier får inte motiveras av nostalgi, industriell nationalism eller aldrig så starka pojkdrömmar.

Industrins problem kan beskrivas enkelt: Det måste gå att ta rimligt betalt för det man tillverkar. Svensk bilindustri kan inte göra det. Konkurrensen är för hård och då blir de heller inte lönsamma. Lösningen är att tillverka sånt som det går att ta betalt för. Konsumentprodukter hör sällan dit.

Miljöteknik, eller cleantech, är ett område som växer. Det är svårt att se någon annan lika självklar arvtagare till bilindustrin. Här finns också efterfrågan på arbetskraft med just den genuina kunskap och innovationsglädje som utmärker svensk industri sedan lång tid tillbaka. Miljömuppen har blivit hightech och är på stark frammarsch. Biggles har gjort sitt, låt honom gå i pension.

Tillägg 12 juni:
Nu har Koenigsegg dykt upp som spekulant på Saab. Eller om det nu är det en snygg fasad för det norska och betydligt mer kapitalstarka Eker Group? Hur som helst, för den som tvingats taxa av banan för gott, kan världens snabbaste sportbil vara ett ändamålsenligt substitut att trösta sig med. Pojkdrömmen lever vidare.

Tillägg 18 augusti:
Koenigseggs förvärv av Saab är i hamn - om staten garanterar de fyra miljarder som saknas. Den här historien är snart värre än Stålverk 80 och Iteracykeln tillsammans. Lek gärna, men gör det inte med skattebetalarnas pengar. Brum, bruuum, brrruuummm...


Publicerad i Västerbottens Kuriren 21 mars 2009
Publicerad i Norran 28 mars 2009

SvD
Kristianstadsbladet
Sydsvenskan
SvDSvDDNSvD
SvDSvD
Newsmill

SvD
SvD

Inga kommentarer: