tisdag 10 mars 2009

Zaremba i DN: Vem äger flaggan?

Maciej Zaremba har en artikelserie i Dagens Nyheter. Hittills har den hållit samma höga, jämna kvalitet som allt från hans penna. Men frågan är om han inte idag har satt ett nytt personligt rekord i subtil humor. Läs intervjun med Jimmie Åkesson och njut:

"Hur skall man bli för att ”av andra uppfattas som svensk”? Är jag svensk för dig? frågar jag Åkesson. ”Det skulle du kunna vara.” Skulle kunna? ”Jag vet inte, det är första gången jag träffar dig... någon djupare analys är svår att göra på så kort tid.” Då hjälper jag till: Jag har levt i Sverige tio år längre än du och kan nog landets kultur litet bättre, eftersom jag har det till yrke. Svensk?

”Jag kan inte avgöra det”, säger Åkesson, ”eftersom det inte är alldeles självskrivet vilken kultur du identifierar dig med. För jag antar att du kommer från ett annat land.” Sedan förklarar han att en svensk får inte ha hoprörda tillhörigheter. Man skall känna sig helt övervägande svensk och inget annat vid sidan om.

På den grunden blir jag slutligen befunnen tvivelaktig, i sällskap med Cornelis Vreeswijk, Nyamko Sabuni och Zlatan Ibrahimovic, kring vilken Jimmie Åkesson har många frågetecken. Zlatan föddes inte i Sverige. Han spelar individualistiskt, vilket är osvenskt. Han har sagt sig vilja spela för Bosnien! Jackie Arklöv då? ”Utan tvekan svensk. Har ju fått svensk uppfostran och känner inte någon annan kultur än den svenska.”

På det viset. För Åkesson är ”svenskheten” en varm värdegemenskap som gör att man förstår och trivs med varandra. Och han känner den tydligen med Jackie Arklöv, men inte med Vreeswijk, Sabuni eller med mig. Förstår han vad han säger? Jag gör ett sista försök. Han har sagt att Laila Freivalds uppfattar han som svensk, fast hon faktiskt är invandrare från Lettland. Så varför är han inte beredd att erkänna Nyamko Sabuni, som också kom hit som barn, som lika god medborgare?

”Jag känner inte att jag vill göra det, helt enkelt.”"

Fy, på sig Maciej, vet du inte att det är elakt med lyteskomik?

1 kommentar:

Anonym sa...

En del av mig känner att det bästa som skulle kunna hända var att Åkesson och hans kompisar skulle komma in i riksdagen - då skulle deras dumheter garanterat få uppmärksamhet och hån i hela EU.

Känner iofs likadant gentemot Piratpartiet, de har samma elitistiska syn fast i deras fall har det inte med "ras" att göra utan med beteende.