“I Europa är den bestämda uppfattningen att religion och
politik inte hör ihop och i ideologiskt sekulära kretsar är uppfattningen att
religion är bakåtsträvande och kommer att försvinna i takt med ökad utbildning.
Men religion har inte försvunnit. Snarare har den förändrats och är mer än på
länge närvarande i människors vardag inte minst genom invandring som utökat det
religiösa utbudet i västvärlden. Därmed har också en ny situation uppstått. Å
ena sidan försöker västerländska demokratier upprätthålla principen att skilja
politik och religion åt. Å andra sidan bygger demokrati på att människor
organiserar sig och med stöd av yttrandefriheten framför sitt budskap. I
princip är det en outtalad invit även till religiösa grupper att organisera sig
politiskt för att värna sina intressen. Ett nytt politiskt dilemma har
uppstått.”
Menande kommentarer hördes på seminariet om den lyckosamma
timing med Mustafa Omar-affären, vilken förväntades skapa intresse för boken.
Men frågan är om inte historien om Omars korta karriär i (S) bättre illustrerar
vad ämnet innerst handlar om: att framgångsrika karriärer inom etablerade
partier kräver värderingar i överensstämmelse med det aktuella partiets. Detta
utesluter inte att det står var och en fritt att organisera sig och bilda nya
partier, vilket också poängterades av en av den efterföljande paneldebattens
medverkande, DNs ledarskribent Erik Helmersson, som förutspådde att vi till
valet 2018 troligen skulle ha minst ett religiöst parti.
Här skulle ämnet kunna avslutas och boken enkelt avfärdas,
för ingenting i en demokrati hindrar religiösa att rösta, göra politiskt
karriär eller att starta partier. Men historien har lärt oss att även en
demokrati kan övergå till diktatur genom demokratiska val. Häri ligger en av
demokratins inbyggda svagheter, eftersom den i förlängningen lägger det
yttersta ansvaret på väljarna att genom det demokratiska valet inte skapa
oåterkalleliga resultat. Eller med andra ord, inte skapa en irreversibel
politisk utveckling mot ett icke-demokratiskt samhälle.
Både antologins samlade texter och seminariet visar hur
svårt det är att problematisera kombinationen demokrati och religion på ett
relevant sätt. De är i sig två oförenliga storheter, demokratin som
styrelseskick och religionen som trossystem. Mycket riktigt blev det ett högst varierande resultat.
Jag vill betona att boken har sina poänger. Många texter är
intressanta och läsvärda i sig, men de flesta har uppenbara svårigheter att
närma sig kärnfrågan om religionen i demokratin. Kanske är det så enkelt som
att resultatet av demokratin aldrig blir bättre än sina väljare. Om väljarna är
starkt religiösa kommer det alltid att avteckna sig i valresultatet. Vi har
inga förbud mot religiösa partier. Så om makten som utgår från folket, innebär
att makten ska utgå från Gud, så är det fortfarande en folkvilja att
respektera. Omvänt har vi ett gemensamt ansvar för hur samhällsdebatten ser ut.
Här ser jag ett större problem, som demonstreras i valet av vissa av antologins
författare. Frågan infinner sig osökt: vad är det egentliga syftet med
antologin?
Vi har med ’Religionenen i demokratin’ fått bevittna hur
Timbo går ner sig i det religiöst influerade postmoderna tanketräsket. Ett avgörande bidrag kommer från lektorn vid
Teologiska högskolan i Stockholm, Susanne Wigorts Yngvesson, som inledde
seminariet med sin text “Den “tomma” demokratin och religionen som dess
väckelse”(sic!). Redan rubriken väckte viss undran om fortsättningen. Desto
större blev min förvåning när hon valde att illustrera med handfasta konflikter
som halalslakt, omskärelse och skolavslutningar i kyrkan. Det finns anledning
att citerar ur hennes text för att illustrera hur hon resonerar kring just
skolavslutningarna:
“Debattörer i Sverige talar inte uttryckligen om religioners
försvinnande ur det offentliga. Retoriken handlar mer ofta om rättigheten att
vara fri från religion, att den inte ska påtvingas någon och därför måste
marginaliseras från det offentliga. Det sker till exempel genom att skenbart
framställa en bild av att det finns en definitiv gräns mellan religion och
politik och att det är möjligt att göra ett kirurgiskt snitt mellan dessa
sfärer. Debatten om skolavslutningar är ett exempel. Här ur en debattartikel
från Skolverket: “Eleverna ska inte behöva utsättas för religiös påverkan i
skolan” och “det är stor skillnad på att få kunskap om religioner i
undervisningen och att tvingas delta i religiös utövning”. I debatten efteråt
framfördes argument som att kyrkor, synagogor och moskéer i sig är religiösa
uttryck. Konstnärliga uttryck i byggnaderna är vittnesbörd om religion. Även om
inte ett ord skulle uttalas så kan rummet “tala” till dem som går in i det.
Likaså kan elever själva bära smycken eller kläder med religiösa symboler som
utsätter andra för religiös påverkan”.
Det här är avslöjande. Wigorts Yngvesson blandar frejdigt
ihop den enskildes rätt till religion, med en ”religionsutövning” som går ut
över andra, som inte tillhör religionen. Detta ska ske inom ramen för
skolobligatoriets tvång och i ett sammanhang, skolavslutningen, som i sig inte
är någon religiös handling. Hon verkar helt enkelt inte förstå innebörden av
religionsfrihet i lagens mening. Det är oroväckande att en disputerad
akademiker kan göra ett så grundläggande tankefel i ett resonemang och visa så
uppenbar brist på insikt. Eller är det bara viljan det kommer an på? Det skulle
knappast göra saken bättre, när hon nu blivit en röst hos Timbro. Wigorts
Yngvesson citerar även från Humanisternas hemsida:
“Humanisterna värnar om det sekulära samhället och
åtskillnaden mellan religion och politik. Vi strävar efter att de mänskliga
rättigheterna ska vara överordnade religiösa dogmer, normer och värderingar”
Detta synsätt bekymrar uppenbarligen Wigorts Yngvesson som
fortsätter:
“Ett liknande argument framförde Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmersson när han i en i övrigt konstruktiv artikel förvånansvärt nog landar i slutsatsen att “religionsfriheten är viktig, men när den kommer i konflikt - eller upplevs göra det - med andra mänskliga rättigheter är de senare viktigare”.
Wigorts Yngvessons bidrag till antologin är genomgående en
märklig läsupplevelse för en religionsfri läsare. Den som läst Elisabeth Gerles ’Farlig
förenkling’ känner igen sig i retoriken. Hisnande påståenden varvas med
märkliga tankekonstruktioner och stundtals oläsbar text. Men kanske krävs en
alldeles speciell förmåga för att följa och förstå resonemangen från en lektor
vid en teologiskt högskola?
Att den religion som gör sig gällande i det
omhuldade ”post-sekulära tillståndet” inte ens är hennes egen, verkar heller
inte bekymra henne. Är det önskan om utlevelse, katarsis och underkastelse som
lockar och väcker längtan efter starkare religiösa stimuli? Här har förvisso
både katolicismen och islam en del att erbjuda. Sen kan man fundera över hur
begreppet ”post-sekulärt” ens kan ha relevans, då det sekulära samhället inte
ens uppnåtts? Som illustration avslutar jag med de tendenser som Wigorts
Yngvesson tycker sig ana som framtida konsekvenser av demokratins och
religionernas “nya” roll i det postsekulära samhället:
“En är att vi framöver kommer att få se flera exempel på nya
allianser mellan troende och icke-troende, där enskilda utifrån en politisk
agenda kommer att punktmarkera religiösa sedvänjor och sanningsanspråk.
En annan tendens är att etablerade religioner och politiska
konstellationer, som är fast i ett modernt paradigm, kommer att hamna i
konflikt med de nödvändiga förändringar som ett postsekulärt tillstånd innebär.
Här finns det spännande utmaningar från nya statsbildningar i den muslimska
världen som efterlyser religiösa demokratier. En tredje tendens finns inom religionen själv där moderata
grupper frågar efter det gemensamma mellan religionerna i syfte att skapa fred
i världen. Det är inte osannolikt att en världsreligion kommer att utvecklas.”
Jag stannar vid den sista punkten. Vad är det för en
“världsreligion” Wigorts Yngvesson föreställer sig? Är det den mångåriga och
nära samvaron med den kristna kyrkan som fått henne att så totalt bortse från
förekomsten av religiösa dogmer? Att till exempel Svenska kyrkan utan större
problem skulle kvala in som harmlös feelgood-konsult i genren peace, love and
understanding är ingen nyhet. Att den företräder en hållning som skulle få
genomslag på global nivå är mera osannolikt. Återstår katolska kyrkan och
islams olika inriktningar. Att dessa skulle förenas, eller någon konkurrera ut
de andra, “i syfte att skapa fred i världen” är naivt på gränsen till
godtroget.
Icke desto mindre är idén om en minsta gemensamma nämnare
som kan förena människor, ändå en attraktiv tanke. Så varför inte samlas i
gemenskaper i syfte att ta ansvar för oss själva, den värld vi delar och lämna
dogmerna därhän? Där vi tar vårt förnuft i anspråk till mänsklighetens fromma?
Jag förstår om Wigorts Yngvesson känner en lockelse av detta scenario. Hon är
naturligtvis välkommen, det finns plats för fler inom den internationella
humaniströrelsen.
Antologin har flera intressanta och läsvärda texter, men
alla präglas mer eller mindre av samma svaghet; att inte riktigt kunna närma
sig och uttala något konkret i den fråga som rubriken lockar oss med, utan mera
allmänt diskutera religion och religiositet. En viktig principiell fråga lämnas
dock i stort sett därhän, både i antologin och på seminariet. Jag fick på
förekommen anledning tillfälle att ställa en fråga till debattpanelen, eftersom
även paneldeltagarna tog upp just skolavslutningarna i kyrkan som återkommande
religionskonflikt: “Vad har vi som enskilda individer för rätt att tacka nej
till religion, vad har vi för rätt att slippa gå in i tempel inom ramen för
skolobligatoriet?” Till min stora besvikelse fick jag inget svar.
Frågan är central och har en direkt koppling till
grundlagens skrivning om religionsfrihet i RF 2:2. Religionsfrihet i en
demokrati innebär både frihet till religion och frihet från religion. Det är en
allvarlig brist i boken att inte religionsfrihetens dubbla betydelse
uppmärksammas mer. Ett land kan vara mycket starkt genomsyrat av religiös
kultur och tradition, så länge den enskilde har frihet att välja att avstå och
inte påtvingas en delaktighet.
Ebba Busch (KD) från Uppsala, förklarade att
religionsfriheten hade flytande gränser och ansåg att önskemålet om friheten
från religion skulle ombesörjas av den enskilde vid valet av skola (vilket
förutsätter flera kommunala skolor att välja mellan. Samtidigt var det Ebba
Buschs bekräftelse på att, för henne handlar frågan om religion. Men en
skolavslutning är inte en religiös handling och kan därför inte omfattas av
friheten till religion. Däremot sker skolavslutningen i en kyrka inom ramen för
ett tvång, vilket gör lagens skrivning om religionsfrihet i betydelsen ”frihet
från religion” tillämplig).
Nyamko Sabuni hänvisade till skolledarna att lösa problemet
när det dyker upp och konstaterade att ingen kunde tvinga en att gå dit (vilket
ytterst lägger över ansvaret på elever och föräldrar att försvara sin rätt till
religionsfrihet i den icke-konfessionella skolan). Sabuni menade att ingen
muslim drivit frågan, vilket kanske stämmer, men det motsäger inte heller att
åtskilliga muslimska (och andra) barn årligen uteblir i tysthet från sin egen
skolavslutning. Påståendet att initiativet att vara i kyrkan alltid kommer från
skolorna, kan också enkelt motbevisas med hänvisning till biskop Antje
Jackélens uppmärksammade brev till skolorna inför den kommande avslutningen.
Eli Göndör, redaktör för antologin, sade sig inte ens förstå
problemet. ”Det är bara att låta bli att gå dit”. Göndörs uppmaning kan enkelt
underkännas med hänvisning till att även skolavslutningen omfattas av
obligatorisk närvaro, vilket Göndör borde känna till. Hans uppmaning till skolk
som lösning på problemet, övergick lika snabbt i ett konstaterande att
elevernas allmänbildning när det gällde religion och bibeltexter var så dålig
att skolavslutningar i kyrkan var motiverade bara av det skälet (hur denna
förment angelägna lektion i religionskunskap på skolårets sista dag skulle
redovisas och betygsättas fick vi dock inte veta).
Göndörs förslag att helt enkelt utebli från skolavslutningar
i kyrkan är intressant, inte minst som Eli Göndör själv, född -58 och barn till
en ungersk-judisk invandrare, med stor sannolikhet själv fick uppleva den tidens
utanförskap i mötet med skolans selekterande morgonböner och
kristendomskunskap. Man kan också fundera över hur det bidrog till hans val att
i tonåren flytta till Israel för en flerårig militärtjänstgöring. Inga
jämförelser i övrigt, men scenariot känns välbekant.
Skolavslutningarna debatterades av panelen redan innan jag
ställde min fråga. Reaktionen hos paneldeltagarna följde det gängse mönster som
vi alltför ofta kan se bland debattörer i offentligheten när frågan förs på
tal: himlande ögon, generade skratt och trötta kommentarer om den eviga
följetongen som hålls vid liv av några ateister.
Men varför avfärdar man frågan istället för att seriöst
analysera den? Jag kan ärligt säga att jag blev förvånad att detta skedde även
denna gång. Omständigheterna lovade något mer som tyvärr inte infriades.
Skolavslutningarna tas upp som religiöst konfliktämne i boken och med så många
sakkunniga personer inblandade, kan det inte beskrivas som annat än ett
intellektuellt haveri att man inte kunnat behandla frågan bättre. Det är
ytterligt slarvigt att skriva en hel antologi om religionen i demokratin, bjuda
in till ett seminarium och inte ens ha grundläggande fakta klara för sig. Vad
har man då mera missat?
Skolavslutningsdebatten kommer att fortleva om man inte på
allvar ringar in de orsaker som återkommande håller liv i konflikten, för att
till sist förstå att kärnfrågan är att det handlar om ett brott mot den
enskildes rätt till frihet från religion. Lagens skrivning kan inte
missförstås. Följer man lagen är problemet löst. Debatten har inflammerats av
att frågan annekterats av nationalistiska intressen och gjorts till uttryck för
”omistligt svenskt kulturarv”.
Men kyrknödigt traditionsivrande och missriktad
nationalism ska inte försvaras med hänvisning till vissas förmenta
religionsfrihet på andras bekostnad. Är man seriöst intresserad av en
fungerande demokrati, med utrymme för den enskildes religionsfrihet, är frågan
viktig, sin litenhet till trots. Antologins enskilda författare kommer undan
med privata agendor, men för Timbro kommer detta dessvärre att kvarstå som ett
pinsamt lågvattenmärke.
Seminariet och antologin avslutas och sammanfattades till
sist med Göndörs egen tes:
“Vardagslivsforskningens perspektiv på individuell
religionsutövning bidrar med förutsättningar för en ny skiljelinje. Med bevarad
uppmärksamhet mot religiösa uttryck som vill begränsa den liberala demokratin
eller de värdegrunder den vilar på, bör skiljelinjerna snarare dras mellan dem
som är emot och dem som är för den sekulära liberala demokratin och dess
värdegrunder. Detta oavsett om dessa krafter är religiösa eller sekulära”.
Men den tanken är inte på något sätt ny. Totalitära
ideologier har åtskilligt gemensamt med religioner i sina dogmatiska
sanningsanspråk, krav på underkastelse och visioner om tusenårsriken.
Den som på allvar vill orientera sig på den ideologiska
kartan och vill fördjupa sig i hur tydligt gränsen går mellan det liberala
demokratiska samhället och det totalitära (oavsett färgen på skjortorna),
rekommenderas istället Paul Bermans “Terror och Liberalism”. En bok som får
Timbros nyutgivna antologi, sina enstaka guldkorn till trots, att framstå som
tämligen onödig.
Publicerad i Bright 1-2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar