måndag 26 november 2012

Sjung en psalm, ungjävel!

Nu är han arg, det märks. Debatten om skolan och kyrkan tär hårt på KD-isen Göran Hägglunds tålamod. Han är inte sen att säga ifrån

- Jag är trött på att ha den här diskussion två gånger om året, det måste vara OK att sjunga en psalm i samband med något så högtidligt som en skolavslutning. Skolverket silar mygg och sväljer kameler, dagens elever har sannerligen betydligt värre problem än att sjunga O helga natt en gång om året. Om nu Skolverket tolkar skollagen så strikt tycker jag att man ska överväga en lagändring och göra undantag just för stora traditionella högtider, säger Hägglund.

Ord och inga visor. Däremot en psalm eller två. Håll käften och sjung, tycks i alla fall Göran Hägglund mena, men glömmer att närmare hälften av landets elever inte delar hans tro. Detsamma tycks gälla Jan Björklund.

Nu står de där som två brunstiga, men nesligen övergivna, bisonhannar och brölar på sitt frikyrkliga Frostmofjäll. Sen väntar vi bara på ett inhopp från Stefan Attefall, så är påkristningstrojkan komplett för den här gången. Hot om uppriven skollag kan vi ta lätt på. Grundlagens RF2:2 står i vägen och fungerar inte det, så finns prejudikat i Europadomstolen.

För frågan måste till sist få handla om hur länge vi är tvingade att ge vår tribut till en religion som vi själva lämnat och som generationerna före oss föddes in i med tvång? Två ministrar har idag återigen visat prov på en osmaklig arrogans mot den del av befolkningen som inte supportar deras herre och gud.

Men det finns hopp om en spirande insikt: Göran Hägglund är tydlig i sitt budskap till TT:
- Det finns ingen anledning att skydda våra barn från våra traditioner och vårt kulturarv.
Bra där. Ta fasta på det där med "vårt". Ert, alltså.
Håll oss andra utanför. Tack.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Tillägg 28 nov:  Prästen Ann-Louise Trulsson i Dagen:
"... barnen får inte bli lidande, de förstår inte ens vad det här handlar om."

Trulsson kanske kunde vända sig till barnens föräldrar, så de kan ta sina lidande barn till kyrkan själva?

 Protestlistor 

Antje Jackelén gråter krokodiltårar igen på SvD Brännpunkt

Inget psalmförbud under skolavslutningen
Aggebo och Ekström startade debatten i DN

Gud får inte vara med
Dagen
Dagen 
Dagen 
SvD
SvD Brännpunkt Antje Jackelén
DN
UNT
 Metro

33 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror det var länge sen du var på en skolavslutning i kyrkan. Det är väldigt sällsynt med tvång i kyrkan idag. Man har tagit bort kyrkstöten etc. Det enda tvång som förekommer är väl tvånget att respektera sina medmännsikor som kanske är där för att få en stund för kontemplation eller eftertanke. Dvs att kanske vara lite lågmäld ett tag och det är knappast skadligt för särskilt många.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Är du verkligen säker på att man tagit bort kyrkstöten? Du verkar vara bättre uppdaterad än jag. Hur är det med häxbränningarna och kyrkstocken? Fina gamla traditioner är ju till för att bevaras, så det vore kulturskymning om de försvann.

philen alexandersson sa...

kan ju inflika, som själv blev frälst 2005 och gick ur tidigare i år, att kyrkstöt, häxbränning och kyrkstock finns kvar, dock i andra mer subtila former. det är bra att religionerna och dess instutitioner kritiseras och synas, så att folk som är lika naiva som jag var slipper luras in i något för att sedan gå ut som sargade, sårade, bittra och cyniska. go camilla!

Camilla Grepe sa...

Philen!
Du har hittat hit! Vad glad jag är att höra av dig.
Stor kram!
Camilla

patalogic sa...

"en stund av kontemplation och eftertanke" Jotack, "sitt nu här barn och kontemplera lite under bilden av den här mannen som torteras till döds på ett av de värsta sätt som människor har hittat på!"

Jag betackar mig!

Patrik

Hans Odeberg sa...

Kyrkstöten är kvar! Jag sitter bak i ett hörn och sjunger falskt i psalmerna.

Thérèse Eriksson sa...

Helt förkastliga uttalanden. Önskar bara Skolverket vågade löpa linan helt ut och förbjuda avslutningar i kyrkan. Vore enda sättet att få slut på de här återkommande debatten.

Camilla Grepe sa...

För en gångs skull är vi överens, Thérèse.

Hazzel sa...

Jag tycker iochförsig att kyrkor i allmänhet är väldigt häftiga byggnader, inte för vad de representerar utan för hur de ser ut och när de är byggda. En genomgång av hur människorna som byggde dem arbetade och levde inför skolavslutningen, uteslutande av präst som körledare, och inga psalmer med "fader/gud/heliga" så är det ju inga problem att va i en kyrka på avslutningen, kan tvärt om vara lärorikt.
"Some of the songs have nice chords, but the lyrics are dodgy" -Tim Minchin
:)

Camilla Grepe sa...

Hazzel, skolavslutningen ska inte vara en lektion i kyrkohistoria. Inte heller en årligen återkommande lektion i kyrkohistoria.

Benzocaine sa...

Camilla, länken till Hägglunds artikel fuunkar inte. (404 file not found). Tänkte tipsa så du kan korrigera till en länk som funkar.

Problemet med argumentet att man kan vara i kyrkan bara prästen inte predikar är att kyrkan inte ställer upp på de villkoren. Detta framställs i massmedia som att vi ateister stänger kyrkportarna. I själva verket är det ju Svenska kyrkan som stänger portarna när de inte får predika att man ska dyrka deras gud.

Det skulle ju inte vara svårt för Svenska kyrkan att ha frivilliga religiösa inslag efter skolavslutningen. Då kan alla som vill sitta i kyrkan och lyssna på förljugna påståenden om att julen är kristen, och sjunga psalmer. Problemet med det är väl att få skulle sitta kvar. "Bättre" då att tvinga alla att delta, vare sig de vill eller inte.

Daniel sa...

Från mångfald till enfald verkar vara melodin nuförtiden. Dagens samhälle anser det rätt att diktera vad människor ska tro och tänka värre fundamentalism får man leta efter.

Allt under någon slags tanke om skydd för individen.Precis som om skolans värld skulle vara fri från ideologier och neutral på något sätt. Sånt bullshit.

Camilla Grepe sa...

Benzo, länken är fixad till en ny artikel. Många TT-länkar verkar ha samma fel.

Camilla Grepe sa...

Daniel, det här är en konsekvens av en större omvandling som startade med religionsfriheten 1952 och kulminerade med kyrka-statseparationen år 2000.

När du skriver: ”Dagens samhälle anser det rätt att diktera vad människor ska tro och tänka värre fundamentalism får man leta efter” så visar du att du inte har förstått frågan. ”Dagens samhälle” är dessutom ett felaktigt begrepp. Jag förutsätter att du menar ”dagens stat”? Samhället omfattar ju oss alla och vi har rätt att delta i debatten.

Den svenska staten har, i en demokratisk process, genomdrivit exakt det du efterlyser: Att ingen ska diktera vad människor ska tro och tänka. Om du sen vill kalla det fundamentalism att vi har religionsfrihet och saknar statskyrka så, varsågod.

Skolan måste hållas fri från ideologier på det sätt som beskrivs i RF 2:1-2. Skolan ska dessutom förhålla sig neutral för att fungera för alla. Jag anser att det är ett viktigt mål för skolan att ständigt sträva efter, om den ska behålla sin legitimitet under det tvingande skolobligatoriet.

Thérèse Eriksson sa...

Benzo: Tre frågor:
1. Varför ska (Svenska) kyrkan tillhandahålla lokaler till skolavslutning bara för att kommunen saknar tillräcklig fina dito?

2. Varför ska (Svenska) kyrkan anpassa den verksamhet som sker i deras lokaler efter ateister?

3. Du är medveten om att kyrkor är fulla av religiösa symboler? Hur kommer det sig att döda gubbar i taket, madonnafigurer och kors är mer ok än sång och prat om en bebis, ett stall och en stjärna?

Jag är troende, medlem i SvK och ser ingen som helst anledning till att skolavslutning ska hållas i kyrkan. Låt skolan vara skola och stå för undervisning (inklusive religionsundervisning) och låt kyrkan vara kyrka. Men skäll inte på kyrkan för att kyrkan inte går med på att förneka sig själv.

Ulla Johansson sa...

Göran Hägglund och Jan Björklund uttalar i artikeln i Svenska Dagbladet stark kritik mot Skolverket och Skolverkets generaldirektör Anna Ekström. Att hon tolkar skollagen "för strikt". Är inte dessa uttalanden rent ministerstyre? De lägger sig i hennes ämbetsutövning och kritiserar den. Vill dirigera Skolverket i annan riktning.
- Vilka vägar kan man gå för att "anmäla" de båda herrarna för ministerstyre? Camilla Grepe är en kunnig person och har förhoppningsvis kontakter i politikervärlden och vet hur man hanterar en sådan anmälan. De båda herrarna borde få en ordentlig näsbränna. Deras uttalanden är ju egentligen häpnadsväckande. Går över en gräns.
Ulla Johansson

Anonym sa...

Dom kristna har startat en smutskastningskampanj mot ateism och sekularisering på DNs kommentarsfunktion

Anonym sa...

Jag tycker skolan skall värna minoriteter oavsett om det är muslimer kristna buddister osv. Sen är det ju faktiskt omöjligt att vara neutral. Alla ämnen i skolan har olika ideologier och tankar som är dominerande och sen beror det på lärarnas uppfattning om ämnet osv osv.

Sen kan man fundera på vad man lägger i betydelsen religionsfrihet ? Att skolan ska fungera för alla borde rimligtvis innebära att den tillåter religiösa yttringar från alla religioner och ideologier. Skolan är inget ideologiskt tomrum.

Jag anar att vi närmar oss totalitära ideologier ungefär som den i kina där ett parti och en åsikt är okay.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Jag tycker att du har fel. Det finns många skolor som klarar att vara neutrala genom att inte regelbundet fira i någon speciell religions tempel. Krångligare än så behöver det inte vara.

Anonym sa...

Människor har åsikter om det mesta och även religion är en form av åsikter formade utifrån någon form av skrifter traditioner osv. Det finns ingen neutral mark. Att inte fira i någon speciell religions tempel det är inte neutralitet. Det är en åsikt eller ideologi formad utifrån ett sekulariserat samhälle. Om 20 år kanske vi tänker på något annat sätt och vill kalla det neutralitet. Sann frihet är inte begränsning utan expansion och mångfald och valmöjligheter. Regler och lagar skall handla om förhandlingsutrymmet och hur vi ska kunna samexistera inte om hur vi skall marginalisera den andre och dennes åsikter.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Att inte spela fotboll är också en sport, eller hur?

Neutraliteten i det här fallet är inte A:s oinskränkta rätt att ha en religion, utan om B:s oinskränkta rätt att slippa springa på mer eller mindre religiöst influerade events i A:s tempel på obligatorisk skoltid. A får finna sig i att vara religiös utan support från B. Okej?

Anonym sa...

Jo jag förstår. Du vill ha ett regelsystem som förhindrar religiösa uttryck på en spelplan där det är fullt av ideologiska, politiska, mer eller mindre vetenskapliga skolämnen och lärare som styr undervisningen åt ena eller andra hållet. Detta just därför att de är religiösa. En människa som lever ett religiöst liv och anser att vissa av dom andra inslagen i skolan står i strid med sin syn på livet får anpassa sig eftersom hen är i minoritet. Som jag sa neutral är bara ett ord för att få andra att anpassa sig efter dina egna åsikter om vad skolan skall vara.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

"En människa som lever ett religiöst liv och anser att vissa av dom andra inslagen i skolan står i strid med sin syn på livet får anpassa sig eftersom hen är i minoritet"

Här måste du förklara dig?

Anonym sa...

Jag talar om rätten att bära huvudduk,att slippa sexualundervisning som bedrivs av intressegrupper typ rfsu, religiösa seder när det gäller exempelvis bön på skoltid, bära slöja, inte äta viss typ av mat och så vidare.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Du får försöka skilja på individers efterlevnad och anpassning till läroplaner och skollag, och hela skolans efterlevnad av kyrkans intressen, när den senare är i konflikt med dessa regelverk.

Anonym sa...

Jag ser det som att skolan kan antingen leda till och främja dialog mellan olika grupper eller helt stänga ute vissa grupper som i Sahin v. Turkey där sekularisering används om orsak till att förbjuda bärandet av slöja.

En orsak till större segregation i samhället tror jag kommer vara friskolorna och därför är det viktigt att religiösa uttryck tillåts inom skolan i ännu högre grad.

Frågan om att hålla avslutningar i kyrkan och så vidare är bara en del i ett större perspektiv som syftar till att begränsa människors ideer och tankar och religiösa uttryck.

Ofta under förevändning av att främja säkerhet eller trygghet.

Tack för mig det var en trevlig diskussion.

Camilla Grepe sa...

@Anonym

Du kan inte jämföra den enskilde elevens eventuellt religiösa uttryck inom skolans väggar, med att skolan själv lejer ut en del av sitt uppdrag på ett fristående trossamfund.

Anonym sa...

Camilla...jag såg dig på TV häromkvällen i programmet Debatt. Vi var många som blev berörda inte av dina åsikter i första hans MEN av ditt aggressiva beteende. Vi frågade oss och undrade vad Du kan ha varit med om som är så bitter och okontrollerad när det gäller kristna frågor. Detta är inte "normalt" utan vi tror att du egentligen är en sökande människa som på detta sätt håller dessa viktiga frågor, ifrån Dig.

Du vet säkert att Gud älskar Dig och att Han är högst intresserad att relationen ska bli besvarad. Du säger att Du inte tror på Gud men längst inne så vet Du att Gud tror på Dig.. Men det är inte för sent,,Din tid kommer när Du kommer att kapitulera och vet..då först blir det skönt "där inne"!

Bobbo sa...

Jisses. Ifrågasätter man svenska kyrkans privilegier så är man tydligen "aggressiv" och "bitter" enligt ovan. Företrädarna för att tvinga kristendom på barn har inget att komma med i sak, utan försöker istället ägna sig åt social kontroll för att få bort ifrågasättandet.

Camilla Grepe sa...

Tack Bobbo!
Det finns goda skäl att hålla sig på behörigt avstånd från den här gruppen. Att släppa lös dem i närheten av barnen är inte att tänka på :-)

Sören Lindberg sa...

Mycket intressant läsning. Ditt engagemang för detta säger mycket mer om dig än om kyrkan kontra skolverket. Att du och dina vänner inte vill ha med goda krafter att göra är ju naturligtvis upp till dig men förhindra inte andra det.
Barn som idag växer upp bör få den demokratiska möjligheten att lära sig umgås med alla slags människor och ideologier. Vi vill verka för ett multikulturellt samhälle även när det gäller religion. Du vill likt invandrarfientliga partier hindra demokratiska processer att alla ska få komma till tals. Detta för tankar till diktaturer och rädslor för allas lika rätt till demkratiska rättigheter. Gömmer vi bort sånt som inte känns bekvämt så vet vi hur det blir. Detta har Camilla Grepe inte förstått och historien upprepar sig. Mycket tragiskt och lite udda. Camilla väx upp och låt oss leva tillsammans och tillåt våra barn att skaffa sig en egen åsikt genom att delta i samhällets alla utbud. Värna demokratiska processer. Värna mänskliga rättigheter till yttrandefrihet och lägg inte munkavle på sånt som känns obekvämt. Vi lever faktikt på 2000-talet...det måste vi komma ihåg!

Anonym sa...

Kyrkan ska bli av med privilegier då vi lever på 2000-talet

Mats Bjur sa...

Intressant och lika aktuellt blogginlägg 9 år senare :)

Delar helhjärtat inställningen att skolan behöver vara helt fri från särintressen, religiösa såväl som politiska.

Det ”Anonym” skriver påvisar så tydligt varför skolan behöver vara konfessionsfri, och varför vi även bör utöka barnens skydd till att omfatta hela skolmiljön. En svaghet i nuvarande lagstiftning.

Barn har ett särskilt skyddsvärde. Deras kognitiva förmåga, kunskap och erfarenheter är begränsade. De är i formativ ålder och är särskilt mottagliga för indoktrinering. Det är just därför vi har en konfessionsfri skola i Sverige. Den bygger på insikten att om vi ska skola fria individer, kapabla att tänka kritiskt och göra egna informerade val, så behöver skolan vara en friborg från vuxenvärldens särintressen, religiösa såväl som politiska. Detta är kärnan skolans uppdrag.

Skolmiljön i sig behöver även fungera för barnen. Det innebär att den behöver vara inkluderande ur barnens perspektiv. Barnen behöver känna att de är jämlika, att de kan vara just barn och att de kan fokusera på lärandet utan att behöva bära vuxenvärldens värderingar och symbolik. Eller behöva stå till svars för saker de själva inte valt eller kanske inte ens förstår.

Om ett barn inte regelbundet får uppleva en tillvaro helt fri från religiösa dogmer och värderingar, så innebär det per definition att låta indoktrinering och normalisering av särintressen att gynnas. Att få ta plats även i våra institutioner för lärande, i skolmiljön. Det innebär i sig en bekräftelse att religiösa värden står högre än andra, inte minst läroplanens grundläggande värden.


”Jag talar om rätten att bära huvudduk,att slippa sexualundervisning som bedrivs av intressegrupper typ rfsu, religiösa seder när det gäller exempelvis bön på skoltid, bära slöja, inte äta viss typ av mat och så vidare.