torsdag 4 februari 2010

Ska arbetslinjen gälla för gravida enligt (Kd)?

Få saker är så lockande som att tala om för gravida kvinnor hur de ska leva. Som gravida anses de inte klara det själva, enligt vissa dinosa... jag menar äldre manliga riksdagsmän. Senast är det krist- demokraten Kjell Eldensjö som tycker att Birgitta Ohlsson (Fp) borde tackat nej till jobbet som EU-minister.

- Om min fru varit i den situationen hade hon inte gjort det, och jag skulle ha hållit med henne, säger Kjell Eldensjö, riksdagsman (KD) till Expressen.

Till att börja med kan vi konstatera att fru Eldensjö, varken nu eller då det begav sig, varit aktuell för befattningen, så det är tämligen ofarligt för herr Eldensjö att ha en åsikt i frågan. Men man kan allvarligt ifrågasätta hur resonemanget stämmer med Alliansens politik kring arbetslinjen. Ska inte gravida kvinnor arbeta?

För inte kan det väl vara så att Birgitta Ohlsson från och med nu kommer att vara den mentalt eller fysiskt hårdast belastade blivande mamman på den svenska arbetsmarknaden? Eller är det så att Eldensjö indirekt rekommenderar Birgitta Ohlsson att stanna kvar i den behagliga drönartillvaron som riksdagsledamot?

Kanske har han bara drabbats av samma åkomma som jag själv och kan inte låta bli att ha en åsikt i frågan. Fan vet. Själv önskar jag Birgitta Ohlsson lycka till i havandeskap och föräldraskap. Allt annat fanskap till trots.

Smp
Aftonbladet
Dagen
SvD

1 kommentar:

Rickard sa...

Hejsan...trevlig blogg detta.. tänkte bara tipsa om den nya länkkatalogen som släpptes igår.

Länkkatalog

ha en trevlig helg
//Rickard