fredag 31 oktober 2008

Halal-TV, den ultimata björntjänsten till muslimerna från SVT?

Nu är debatten i bloggosfären i full gång om det kommande programmet "Halal-TV". Överlag verkar de flesta undra om SVT är riktigt kloka i huvudet som låter tre fundamentalistiska muslimska kvinnor breda ut sig i åtta program. Själv tänker jag varken licens- skolka eller låta bli att titta. Tvärtom, det här ska bli intressant.

Allra mest intressant kommer det bli att ta del av tittarnas reaktioner. Teve har ett grymt genomslag och jag delar Dilsa Demirbag-Stens oro för vad den mediala uppmärksamheten kan komma att få för konsekvenser för tjejerna. Eller - gör jag det? Kanske inte. Kanske är det bara bra att lite av islams idéer kommer ut i ljuset? Kanske blir det den politiska korrektheten snarare än tjejerna som åker på en präktig käftsmäll. Inte mig emot.

Sen återstår att se vilka ämnen de tar upp. Pressvisningen lär ha avlöjat att de åtminstone i ett program kommer att upphålla sig vid vad de anser om svenska folkets ymniga supande. Ummm, ursäkta, jag kvävde en gäspning. Om tjejerna ägnar programtiden åt religiöst moraliserande över vårt ohämmade supande, knullande och konsumerande, så tror jag att jag står över.

SvD

SvD
SvD
Helsingborgs Dagblad
SvD
Barometern

Inga kommentarer: