torsdag 8 januari 2009

CatholicGoogle

Det finns en funktion där man kan filtrera vad barn ska få tillgång till på Internet. Med tanke på föräldrarnas datormognad i förhållande till barnens, så tror jag inte att den blivit någon större hit.

Men hur som helst, nu kommer Google med sin senaste innovation på området: CatholicGoogle. Ett snusksäkert Google för katolskt bruk, alltså. Eller om man så vill, ett digitalt preventivmedel. Som gammal teknolog är jag tvungen att omedelbart kasta mig över den för ett regelrätt teknologtest.

(För er som inte vet vad ett teknologtest är, kan jag berätta att det i princip går ut på att släppa loss ett valfritt antal glada teknologer på en pryl och se hur lång tid det tar innan prylen går sönder. Det brukar inte ta lång tid alls. Ett av de mera berömda testen gick ut på att man, under ett studiebesök på ABB, styrde monteringsarmen på en robot så att den tryckte in sin egen nödstopp. Och där satt den. Detta uppskattades konstigt nog inte alls av företagets ingenjörer, trots att man fick anledning att demontera hela roboten och kolla prylen inuti).

Tillbaks till ämnet: Tänk vilken succé CatholicGoogle kan bli i Vatikanen! Man kan föreställa sig hur påvens vackre sekreterare kommer glidande fram till sin 16:e Benke som med rosiga kinder sitter böjd över sin dator:

- Ni är väl inte ute och letar efter osedligheter på nätet, fader?
- Nej då, jag har installerat CatholicGoogle, min gosse!
- Men om lockelsen blir er övermäktig, fader?
- Då kopplar jag bort CatholicGoogle, min gosse!

Tillbaka till mitt snusktest av CatholicGoogle: Till att börja med blir jag pinsamt varse mina begränsningar, jag saknar (p)referenser. Härreminje. Jag är ju en tönt som går igång på sånt här. Svårt fall. Nu gäller det att koppla in kreativitet och fantasi.
Vad brukar de gilla? Bröst gav dålig utdelning, så jag testar med behå. Tja, Om den senaste kvinna kardinalen såg halvklädd var sin egen mor på 50-talet, så kan det fungera. Nya försök: Snopp.

Det tar sig. Någonting säger mig att det katolska prästerskapet vet hur man använder den. Annars kan man få vägledning här. Men också påminnas om att allt inte är okej. Det är till och med så allvarligt att den 16:e Benke tagit till radikala åtgärder för att sålla agnarna från vetet.

Men varför inte vara lite kreativ om läget nu är sådant att ett CatholicGoogle faktiskt behövs? Varför inte samköra de katolska prästernas datorer med Interpols pedofiljägare direkt?
Ett självreglerande system är uppfunnet och problemet med katolska pedofilpräster är löst!
Det är bara att köra igång. Siste man släcker ljuset efter sig.

Dagens Nyheter
Dagens Nyheter


Inga kommentarer: