Kyrkolivsutskottets betänkande 2005:7
Konfirmandundervisning i skolan
Sammanfattning
Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2005:44 som
handlar om möjligheten att erbjuda konfirmandarbete i skolan. Utskottet delar
motionärernas uppfattning och föreslår därför bifall till motionen.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att bifalla motion 2005:44.
Redogörelse för ärendet
Motionen
Motion 2005:44 av Kerstin Zetterberg m. fl.,
Konfirmandundervisning i skolan
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i
samtal med representanter för Skolverket understryka att elever i den kommunala
skolan skall ha möjlighet att välja att delta i konfirmandundervisning på
skoltid där sådan erbjuds inom ramen för elevens fria val.
Utskottet
Bakgrund
Av 1994 års läroplan för det obligatoriska skolväsendet
framgår skolans värdegrund och uppdrag. Här står att undervisningen i skolan
skall vara icke-konfessionell. Det framgår också att alla som arbetar i skolan
skall verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv
samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika skolan som en lärande
miljö. Förutom läroplanen finns det för varje enskilt ämne en nationellt
fastställd kursplan. Utifrån kursplanen fastställer varje kommun en skolplan
som visar hur kommunens skolor skall organiseras och utvecklas. Läroplanen,
skolplanen och kursplanerna ger sedan utrymme för den enskilda skolans rektor,
lärare och elever att anpassa innehåll, organisation och arbetssätt till lokala
förhållanden. Planeringen av detta fastställs i skolans arbetsplan. Det finns
en timplan för grundskolan som helhet som anger den minsta garanterade tid som
eleverna har rätt att få lärarledd undervisning i olika ämnen. Det finns timmar
i timplanen som är avsatta för elevens val och innebär att den enskilda eleven
kan fördjupa studierna i ett eller flera ämnen. Det fria valet skall också
ledas och betygssättas av en lärare anställd på skolan.
Samarbetet mellan kyrka och skola har vuxit i omfattning de
senaste åren och nya arbetsformer för detta utvecklas ständigt. Hur arbetet
bedrivs är mycket lokalt betingat eftersom det oftast handlar om personliga
relationer och hur respektive arbete bedrivs på orten. Kyrkan med sin långa
tradition av reflektion utifrån grundläggande värderingar kan vara en
meningsfull samarbetspartner för skolan. Inom den s.k. skolkyrkoverksamheten,
som ofta sker ekumeniskt, pågår verksamhet som omfattar både medverkan i
lektioner och lärarfortbildningar och en närvaro på skolans raster. På senare
tid har kyrkans medarbetare varit en viktig resurs för skolan i förståelsen av
elever med annan tro. Den insats från kyrkan som innebär direkta åtgärder i
samband med relationsarbete i samband med mobbning, konflikter och sorgearbete
är också värdefull. I en nationell utvärdering av grundskolan som gjordes av
Skolverket 2003 finns tydliga områden där skolan har problem att nå upp till
sina mål i läroplanen. T.ex. saknas tillräckligt många vuxna i skolan och
intresset för religionsämnet är lågt. Här kan kyrkan spela en viktig roll.
I en uppsats som presenterades på Teologiska högskolan i
Stockholm 2005, Kyrka i skolans värld, beskrivs dagens skolkyrkoarbete. Av
denna framgår att kyrkan inte prioriterar skolkyrkoarbetet och att medarbetare
inom skolkyrkan ofta upplever att arbetet är osynliggjort. Det är istället
responsen i skolan som fungerar som drivkraft för arbetet. I samma uppsats, som
bygger på en undersökning bland medarbetare i skolkyrkan, dras även slutsatsen
att det ekumeniska samarbetet sker oreflekterat utan teologisk och ideologisk
bearbetning. En sådan bearbetning är en nödvändig förutsättning för att ta
steget mot att erbjuda konfirmandarbete i skolan.
Samarbetet kyrka och skola har vid ett flertal tillfällen
varit föremål för Kyrkomötets behandling. Kyrkolivsutskottets betänkande 2003:7
om skolavslutningar i kyrkan, 2002:5 om undervisningsmaterial i kristen etik,
2002:6 om konfessionell grund- och gymnasieskola samt 2000:15 om kyrkans
uppgift i skolan är de senaste i frågan. I dessa betänkanden uttalas att detta
arbete är en mycket viktig uppgift.
Konfirmandarbetet är liksom skolarbetet i hög grad beroende
av personliga relationer. I de församlingar där det finns en god relation till
de unga redan i tidig ålder finns det också större förutsättningar att
rekrytera konfirmander. I Svenska kyrkans riktlinjer för konfirmandarbetet
framgår vikten av att ge erfarenhet av gudstjänstgemenskap och andakt. I
riktlinjernas formalia punkt 19 står det att konfirmandarbetet bör innehålla
minst fyra lägerdygn. Dessa delar av konfirmandarbetet är inte möjliga att
genomföra inom skolans ram, än mindre möjliga att betygsätta. Att genomföra ett
konfirmandarbete i sin helhet är i nuläget varken ur Skolverkets eller Svenska
kyrkans bestämmelser möjligt under skoltid.
Skolkyrkan i Nederkalix församling genomförde under
2003–2004 inom ramen för skolans ämne Livskunskap obligatoriska timmar
motsvarande den undervisning som föregår konfirmationsgudstjänsten. Att
fullfölja konfirmationen i sin helhet blev ett personligt beslut som cirka 80
procent av tonåringarna valde. Detta samarbete startade på initiativ av
föräldrar och lärare efter ett tio år långt gott samarbete mellan skolan och
församlingen. Personalen har under projektet bestått av fritidsledare,
församlingspedagog och präst samt av skolan anställd ämneslärare. Nederkalix
har fortsatt detta arbete även i år. Enligt ansvariga från församlingen är
erfarenheterna framförallt goda, förutom den svårighet som handlar om
möjligheten att involvera unga ledare i arbetslaget eftersom verksamheten sker
på dagtid. Ett annat exempel på flerårigt samarbete mellan skola och kyrka
finns i Luleå där erfarenhet finns av gymnasiekonfirmation i årskurs 2 och 3.
Drivkrafterna bakom det projektet har varit att fånga upp de ungdomar som tidigare
valt bort konfirmationen och att erbjuda en vidare fördjupning i kristendomens
lära och livsmönster än vad den traditionella religionsundervisningen kan göra.
Ämnet heter idag Livskunskap och kristen tro och omfattar 100 p och betygsätts
vare sig eleven väljer att konfirmera sig eller inte. Verksamheten är
efterlängtad hos många och den kan komma att bli mer eller mindre permanent.
Nationellt görs i dag en ekumenisk projektsatsning genom
Sveriges Kristna Råd. Representanter därifrån för en dialog med Skolverket och
den senaste uppvaktningen angående samarbetet kyrka och skola ägde rum i april
2005. Vid detta möte diskuterades också möjligheten till konfirmation under
elevens fria val. Att fördjupa religionsämnet som elevens fria val är fullt
möjlig enligt Skolverket om den är allsidig och saklig. Däremot måste de moment
som måste kompletteras för att genomföra konfirmandarbetet enligt riktlinjerna
ske utanför undervisningstiden. Skolverket menar dock att helheten av skolans
verksamhet inte får uppfattas som om eleverna blir ensidigt påverkade i den ena
eller den andra trosriktningen och att elever utesluts. Skolverket är också
noga med att poängtera att det är kommunerna som är ansvariga för skolan och
att Skolverkets uppgift är att tolka lagstiftningen och agera när de får en
anmälan eller gör en kontroll. I augusti genomfördes ett seminarium på
Skolverket med Sveriges Kristna Råd, Judiska centralrådet och Sveriges
muslimska råd med syfte att bearbeta begreppet icke-konfessionell i samband med
att skollagen nu är ute på remiss.
Överväganden
Utskottet gläds över att det finns flera initiativ runt om i
Sverige där församlingar medverkar i skolans religionsundervisning och för de
projekt där delar av konfirmandarbetet erbjuds som ett alternativ för elevens
fritt valda lektionstimmar. Det finns överlag en positiv respons från skolans
sida över kyrkans vilja att bidra i skolans arbete och utskottet vill uppmuntra
till fortsatt samverkan mellan kyrka och skola. En samverkan som inte bara ger
eleverna möjlighet att få kunskap om religion utan även kunskap i religion.
Kyrkomötet har vid ett flertal tillfällen behandlat
konfirmandarbetet och betraktar det som ett prioriterat område för Svenska
kyrkan. Enligt Svenska kyrkans riktlinjer för konfirmandarbetet betonas arbetet
som en tjänst åt tonåringen i ett viktigt skede i livet. Om konfirmandarbetet
erbjuds under skoltid kan en hel del praktiska bekymmer minska för den tonåring
som vill få den begränsade fritid som finns att tillgå att räcka till för olika
intressen. Samtidigt vill utskottet uttrycka en viss kluvenhet. För flera
tonåringar är skolan förknippad med olust, krav och slitna relationer. För dem
kan ett erbjudande inom skolans ram innebära att de väljer bort
konfirmandarbetet helt och hållet. För dem skulle kanske ett erbjudande utanför
den ordinarie undervisningen vara mer intressant, t.ex. efter skoldagens slut
eller på de håltimmar som kan finnas. Det kan även vara så att
konfirmandarbetet i ett helt annat sammanhang än det på skolan kan vara mer lockande
för några unga.
Utskottet vill uppmana Kyrkostyrelsen att bearbeta frågan
vidare genom att fortsätta reflektionen över hur en samverkan mellan kyrka och
skola ska ske så att det tillgodoser skolans, kyrkans och individens intressen.
Utskottet delar motionärernas önskemål och uppmanar därför Kyrkostyrelsen att
intensifiera samtalen med Skolverket genom de upparbetade kanaler som redan
finns genom Sveriges Kristna Råd. Utskottet ser också positivt på att resurser
på kyrkokansliet finns avsatta för detta de närmaste åren men vill samtidigt
betona att kyrkans närvaro i skolan förutsätter personliga relationer lokalt.
Uppsala den 29 september 2005
På Kyrkolivsutskottets vägnar
Göran Åberg
Marie Nordström
Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars
Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo Lennart Anbäcken, Margareta
Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Karin Perers, G. Olof
Kjellström, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin
Zetterberg.
Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har
deltagit i utskottets överläggning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar