onsdag 28 oktober 2009

Skadestånd ny födkrok för elever?

Visst är det bra att det finns ett Barn- och elevombud, men ibland undrar man om myndigheten navigerat fullständigt vilse i pann- kakan. BEO berättar på sin hemsida:
"Två elever har kränkt varandra, den ena verbalt – den andra fysiskt. Skolan har känt till kränkningarna men inte lyckats förebygga och åtgärda dem. Nu kräver Barn- och elevombudet Järfälla kommun på skadestånd för båda elevernas räkning."

Det är inga små belopp det handlar om, 86.500 respektive 61.500 kr. Är det detta som kallas win-win? Det ska bli intressant att se om tricket sätts i system av kreativa elever med talang för rollspel och behov av pekuniärt tillskott till veckopengen. Järfälla kommun och dess skattebetalare torde däremot kunna hålla sig för skratt.

Själv funderar jag på ett budgetalternativ: Vem som helst som känner sig kallad får skrika jävla satkärring till mig (jävla invand- rare går också bra, det är i alla fall delvis sant) så kan jag fakturera 30.000 kr direkt utan inblandning av vare sig kommunen eller någon ombudsman. F-skattsedel finns.

Källa: Barn- och elevombudet

SVT

3 kommentarer:

Medborgare X sa...

Camilla!

Ja, visst är världen galen! Skolan och kommunen har naturligtvis ingen som helst ansvar i den här typen av fall. Det är vårdnadshavarna som måste ta ansvar för sina barn! Vill de stämma varandra - varsågoda!

Ingemar sa...

Givetvis har skolan ett ansvar för att det ska råda en bra och trivsam skolmiljö, men att skolan ska tvingas betala pengar till två elever för att dessa kränkt varandra - nej, det låter faktiskt orimligt.

Även om skolan har ett delansvar, så kan det knappast vara OK att den får hela skulden medan de två eleverna tvärtom belönas för sina beteenden...

Tycker nog att BEO ska tänka om...

Camilla Grepe sa...

@Ingemar och Medborgare X
Jag erkänner utan omsvep att jag läste pressmeddelandet två gånger innan jag fattade att det faktiskt stod det det gjorde. Något i huvet' tog emot. Min sambo hävdar fortfarande att det hela är orimligt och antagligen bara en missuppfattning på grund av en olyckligt formulering. Jag har sparat en kopia och avvaktar en eventuell rättelse. Hoppet är ju som bekant det sista som...