Under det tidiga 50-talet gick skolbyggandet som
en våg över landet. Utrymmesbehovet för krigsårens rekordkullar av barn tillgodosågs för lång tid framåt. Fram till 50-talet var befolkningen kollektivansluten till
kyrkan under tvång. På de radikala 60- och 70-talen var det sällsynt med skolavslutning
i kyrkan. Möjligen kunde det ske i någon avlägsen och underutvecklad landsände.
Hela 80-talet blev en kraftig motreaktion mot 70-talet.
Pastellromantiken invaderade på bred front. Glitter och glam, paljetter och
strass blev legio. Kyrkan var nu tandlös och ofarlig, men gjorde omstart som
harmlös, trevlig och rar feelgoodkonsult, utan krav på vare sig tro eller
katarsis. Dessutom en strålande inramning för guldkantade familjehögtiders
utrymmesbehov. Suget efter glamour och tjusig inramning var stark efter det
föregående årtiondet, präglat av gröna vågen, linsgrytor och rödtjut.
Kyrkan fann successivt nya anledningar att bjuda in en barngeneration
vars föräldrar i oroande grad börjat lämna sitt medlemskap. Men för många gav
dessa kyrkobesök ändå en handfast behovstillfredsställelse. Den eviga flickdrömmen
om att få vara ”prinsessa för en dag” kunde nu förverkligas flera gånger om
året, med både publik och stilfull inramning. En dörr i det allmänna
medvetandet slog i samma stund igen med en tung duns och återtåget till
gympasalens oglamorösa avslutningar blev känslomässigt omöjligt att genomföra.
En ”urgammal tradition” var född.
Svensken är ett vanedjur. En gång är ingen gång, två gånger
och en ny tradition sitter som berget. Med tiden länkade den här utvecklingen ihop med en
helt annan förändring av samhället. Men det som började som en romantiserad
guldkant på vardagens torftighet, blev snabbt politik när omvärldens hårda verklighet
började tränga sig på. Skolavslutningar i kyrkan upphöjdes till medel mot en
befarad islamisering.
De nya svenskarna började anlända i stora skaror. Motståndet
mot islam växte och vi har idag något
som mest liknar en religiös kapprustning. Som hand i handske följde detta
Sverigedemokraternas retorik och omorientering från Ultima Thule till Fädernas
kyrka. Idag utspelas kriget på det enda slagfält som står till förfogande:
Skolan.
Jag använde uttrycket "En Maginotlinje över kyrkbacken"
första gången i en debattartikel i Botulfbladet nr 2-2008:
"Skolavslutningar i kyrkan, är det en kränkning av ateister eller
xenofobins sista utpost i det mångkulturella Sverige?" Jag menar att det förmenta
uppsving som kyrkan fått, i de flesta fall bara är en masspsykos där folk
triggas att hålla på rätt lag. Djupare än så går inte intresset för kyrkan.
Intresset för religionen som sådan, är närmast obefintlig.
Faran i den här utvecklingen ligger i att vi lär oss att
använda religionerna för att markera en konstlad skillnad som de flesta lämnat
till förmån för ett sekulärt liv. Idag är det genom Svenska kyrkan som islam
gör sina viktigaste landvinningar. Därav min liknelse med Maginotlinjen. Den
som kan historien vet varför.
En biskop lägger ut texten i DN
Inga nyheter från SD-land
Dagen skriver om en urgammal tradition från 1992
En biskop lägger ut texten i DN
Inga nyheter från SD-land
Dagen skriver om en urgammal tradition från 1992
6 kommentarer:
Jag trodde jag hade slutat följa bloggar, men jag börjar följa den här nu.
Ja du Camilla, läs Bloggardags roliga replik på:
http://bloggardag.blogspot.se/2012/11/skolverkstalibaner-i-hednaland.html
Jo, jag har läst den. Sandahl är kul.
Hittade hit av en slump. Tycker att din approach är tragisk. Du verkar så rädd och hatisk. Vad gör det om barn träffar troende i skolan. De utsätts ju för sådana som du varje dag utan att protestlistor skrivs.
"Rädd och hatisk"...
Kan inte ni som kommenterar anonymt åtminstone försöka variera er. Man riskerar att få förutfattade åsikter om er. Snälla?
Manisk och intolerant kanske passar bättre.
Skicka en kommentar