DN Debatt publicerar idag en anmärkningsvärd debattartikel.
Den försöker leda i bevis varför folkhögskolor ska ägna sig åt utbildning i
religion. Sju företrädare för olika religioner argumenterar med adress till den
statliga utredning som ska ”se över statsbidraget till folkbildningen och
verksamhetsområdena så att dessa är relevanta och ändamålsenliga”. Utredningen
skall presenteras senast den 31 oktober och man säger sig se ”med spänning fram
emot utredningens slutresultat.” Jo, det kan man förstå. Som varande
representanter för olika religioner, kan de säkert enas om att det enda de är
enig i är att statliga medel gör gott. Så kastar de sig in i en argumentation
för hur denna statligt finansierade, religiösa kapprustning ska motiveras. Låt oss nu finna
fem fel i detta resonemang!
1.”Framväxten av judiska, muslimska och östkyrkliga folkhögskolor ökar den egna
delaktigheten i att förverkliga statens syften med folkbildningen och därmed
verka för en aktiv religionsfrihet.”
Fel. Meningen implicerar att staten vill att människor ska
bli mer religiösa. Men begreppet ”aktiv religionsfrihet” existerar inte och
staten uttalar heller ingen önskan om religiös färdighetsträning för sina
medborgare.
2.”En sådan strävan bör ses samman med universitetens tredje uppgift – kommunicera
forskningen till övriga samhället – och bör gälla även samhällets religiösa
sektor.”
Fel. Universiteten utbildar om religion, inte i religion.
Den forskning som kommuniceras därifrån kan alltså inte bidra till utbildning i
religion på folkhögskolenivå. Dessutom står det redan idag var och en fritt att
ta del av forskningsresultaten.
3.”Låt dessa folkhögskolor bli nationella kunskapscentra. Genom att bygga ut
folkhögskolorna för minoritetssamfunden och låta dessa utvecklas i dialog med
högskolan eller andra institutioner, blir det möjligt för minoritetssamfunden
att utveckla nationella kunskapscentra med långtgående integritet för bevarad
religionsfrihet och med förutsättningar att vara en del i samhällets
utveckling.”
Fel. Nationella kunskapscentra? Låt vara att en religiös
folkhögskola av det snitt som föreslås, kan bli en petriskål med spännande
innehåll för den som vill studera ”voffo di gör på dette viset”. Vad detta i
sin tur skulle ha för bevarande effekt på religionsfriheten får vi av uppenbara
skäl ingen upplysning om.
4.”Om folkbildningen decentraliseras och får en tydligare
fokusering på kvalitet blir det möjligt att utveckla imam-, präst- och
rabbinutbildningar och andra ledarutbildningar i dialog med staten men utifrån
samfundens egen självförståelse. Folkhögskolan som form erbjuder rika
möjligheter för en bevarad och utvecklad religionsfrihet.”
Fel. Imam- präst- och rabbinutbildningar ska inte betalas av
staten. På vilket sätt folkhögskolan som form skulle ha något som helst att göra
med en ”bevarad och utvecklad religionsfrihet” är ett mysterium. Ingen vettig
människa har föreslagit att religionsfriheten skulle tas bort, men hur den
skulle ”utvecklas” kan naturligtvis diskuteras. Den diskussionen kommer då att handla om hur praktiserandet av
religionens sedvänjor inskränks av annan lagstiftning. Att vi har
religionsfrihet betyder inte att allt är tillåtet i religionens namn.
5.”Religionsfrihet är mer än bara frihet. Den förutsätter
religion och som alla andra samhällssektorer behöver dess ledare och deltagare
utvecklas och bildas. En religionsfrihet utan en bildning med kvalitet leder
till utanförskap och marginalisering och knappast till frihet. I en
decentraliserad folkbildning går det att förena religionsfrihet med bildning av
hög kvalitet. Tillsammans förmår vi då bygga ett starkare Sverige för Europas
framtid med en religionsfrihet som inte bara betyder fri från religion utan
också fri för religion.”
Fel. Religionsfriheten är en individuell fri- och rättighet
som tillåter dig att utöva din religion. Det är inte ett argument för att göra
samhället mera religiöst, vilket texten låter påskina i påståendet att
”Religionsfrihet/…/förutsätter religion/.. Även fortsättningen av texten
innehåller häpnadsväckande truismer som inte blir mindre genanta för att de
ackompanjeras av politiska klyschor.
Och så till sist en avslutande reflektion. Debattartikeln är
undertecknad av sju personer där det enda vi kan ta för givet är att de är
djupt oense sinsemellan om sina respektive läror. Om någon av dem skulle sitta inne med en
sanning, kommer de övriga oundvikligen att ha fel. Så hur kan de motivera varför staten ska gå in
och finansiera deras sagoberättarutbildningar på så lösa boliner? Faktum är att
de möts endast i önskemålet om statliga bidrag. Men att Mammon regerar är nu heller
ingen nyhet.
tisdag 9 oktober 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Klart, tydligt och logiskt som vanligt.
Keep up the good work!
Tack Johnny!
Camilla
Skrev en egen liten protest mot deras punkter där. Inte utan att man blir lite förbannad och framför allt häpen över dumheterna som radas upp i artikeln.
Skicka en kommentar