söndag 4 december 2011

Demagogernas julafton

Varför ska skolan inte ta med våra barn på adventsgudstjänst i kyrkan? Egentligen är det mycket enkelt. Den allmänna skolan ska vara icke-konfessionell. Vi har en lagstadgad rätt att slippa delta i religiösa sammankomster mot vår vilja. Vi behöver inte ens förklara varför vi inte vill delta.

Flera fall i Europadomstolen ger oss anledning att anta, att även vi - om frågan togs upp till prövning -  skulle vara skyddade mot att behöva avslöja något om vår livsåskådning. Vi ska inte behöva ställas inför valet att avslöja någonting alls om våra eventuella religiösa preferenser. Något som alltså sker i samma stund som vi tackar nej till att delta i en sammankomst i en kyrka med skolan.

I GP kan man läsa en krönika av Johanna Andersson om skolans adventsgudstjänster. På Newsmill kan man läsa en debattartikel i samma ämne av Karl-Gustel Wärnberg. Båda texterna har gemensamt att de avslöjar en djup okunskap hos respektive skribenter om tillämpliga lagar och regelverk. Eller så kanske man inte ens vill ta det till sig?

2 kommentarer:

Jessicka sa...

Hej Camilla jag såg dig på debatt nyss ... En sak har stört mig ett tag egentligen ska jag inte bry mig för alla vill olika och tycker olika! Men varför vill du och de andra svenskar ta bort era traditioner? jag hör folk säga varför ska vi ha en kung i detta land? Och ni vll inte att man ska fira advent och lucia? Jag menar seriöst kan ni inte behålla något i Sverige bara för att man firar lucia behöver det inte betyda att man är kristen? finns fullt med tjejer som söker till att bli lucia men de flesta är inte ens kristna.... Så jag menar julen har ju sin bakgrund till kristendomen så om ni ska sluta fira lucia kan ni lika gärna sluta fira jul! Det är en tradition varför så negativ mot det? om det kommer turister hit vad ska ni säga till dem? ne vi har inga traditioner för vi är så gråa och kalla och tråkiga!!!!!!!!!

Camilla Grepe sa...

Det senaste dygnet har det här inlägget fått många besökare via Facebook. Det skulle vara kul att veta varifrån det länkats.