lördag 1 augusti 2009

SvD:s hovnarr attackerar Priden

Skyttes krönika i dagens SvD andas illa dold harm över uppmärk- samheten för Prideveckan och det motsvarande ointresset för Livets Ords interna förehavanden vid samma tid. Men minsann vet han att berätta att Priderörelsen håller på att gå samma väg som den vänsterrörelse han själv abdikerat från.

Med stöd av en kommentar från Alexander Bard, skissar han en snabb parallell till vänsterns splittring under sjuttiotalet. Titta, titta, ni går samma väg som vänsterrörelsen, pillutta er, verkar han vilja säga. Men kanske skulle han för ett ögonblick betänka vilket glashus han själv sitter i för tillfället.

Landets frikyrklighet kan inte ens med bästa vilja anklagas för enighet och sammanhållning. Må vara att just Livets Ords Ulf Ekman på senare år ägnat sig åt en intensiv uppvaktning av katolska kyrkan och påven, men det fick han snabbt äta upp bland sina egna. Den stora skökan i Rom går man inte frivilligt till sängs med.
Till slut blir Skytte riktigt rolig. Så här skriver han:

Och då som nu: medierna kapitulerar totalt. Då invaderades landets redaktioner av vänsterjournalister (jag var en av dem) som såg som sin uppgift att föra klasskamp och förändra samhället i och genom medierna.”

Och? Sen då? Jag väntar hoppfullt på besked från Skytte om vilka som invaderar redaktionerna idag. Hbt-folket? Nej, knappast i någon högre grad vad jag vet. Lika lite som man som ateist ingår i ett jobbskapande frimureri kommer ens sexuella preferenser att bidra till det. Och på tidningarna sitter fortfarande Skytte och en stor del av hans generation och häckar. Men som bekant: När fan blir gammal blir han religiös. Skytte är därvidlag i gott sällskap.

Dagen

6 kommentarer:

Quo wadis sa...

Men snälla Camilla, har du sovit i två veckor? Nämn något evenemang som haussats så i media, och så okritiskt kommenterats. Det säger nog väldigt mycket om den journalistkår och den mediaelit som styr rapporteringen idag.

Tycka vad man vill om Skytte - men han är en träffsäker iakttagare, och en av de få som vågar granska hysterin kring Pride. Och han står nog betydligt närmare "svenskens" syn på detta än vad du gör. Och vad menar du med att Skytte är i gott sällskap - hur många kristna ser du bland 08-journalisterna, eller vad du nu menar.

Camilla Grepe sa...

Menar du att jag borde blogga mer i enlighet med "svenskens" syn på detta? Nej, där kommer jag nog även i fortsättningen att göra dig besviken.

Quo wadis sa...

Tja, vet inte vad du vill säga - SVD's hovnarr - ja, det visar ju på en respektfull inställning till de som har en annan uppfattning. Då finns det väl gott om hovnarrar i detta land.

Camilla Grepe sa...

Jag håller helt med dig. I fortsättningen kommer jag därför att ha Göran Skytte som måttstock för hur respektfull intällning jag ska ha till alla de som har en annan uppfattning än jag själv.

Hampus Eckerman sa...

Ja, med "svensken" så menar Quo Wadis sig själv. För han menar uppenbarligen inte mig, jag har inget till övers för Livets ord. Likt de flesta svenskar.

Men Quo Wadis däremot är inte bara svensk, han är *Svensken*. Svea lands själ och förnuft. Den som ur en minoritetsposition talar för resten av landet.

Sådant imponerar.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Skytte är jätterolig! Vad vill han? Vill han att vi alla ska gå med i Livets Ord? Han låter som en kristen moraltant. Mer Skytte åt folket!!

Mvh

Seved Monke