onsdag 19 november 2008

Hårddiskkrasch

Nu blir det åka av! Hojtar en teologie doktor i tros- och livsåskådningsvetenskap tillika prästinna i Svenska kyrkan, i en krönika i Kyrkans Tidning.

Kyrkan intresserar mig vanligtvis inte mer än andra krisbranscher som passerat sitt sista bäst-före-datum, om det nu inte vore så att man i den här speciella businessen är så innerligt intresserad av skolbarn. Min käpphäst, jag vet, men den dag barnen lämnas ifred ska jag lämna kyrkan i fred. Promise.

Hur som helst har prästinnan gått igång på Stockholms stifts tunnelbanereklam om fri support och ständig uppkoppling, och drar parallellen till sitt egen gudsrelation med ett bildlikt nyladdat batteri, radioskugga och ADSL-trassel.

Kul – och lite tramsigt, skriver hon. För en svindlande sekund undrar jag om hon ska dra en slutsats – men nej… för nu ska det bli åka av om prästinnan får bestämma.

Inga kommentarer: